Hej,
Min passionfruktsplanta börjar få gula blad. Den har varit jätte fin och växt från 15 cm till 180 cm på 3 månader. Bladen har varit mörkgröna och kraftiga.
Helt plötsligt för några dagar sen så började bladen bli ljusgula, tunna & veka. Inte alla blad utan några här och där. Det kommer fortfarande nya blad och plantan växer.
Jag är livrädd att den ska dö.
Bladen blir jätte ljus gula men själva trådarna i bladen är gröna.
Jag kan inte se någon ohyra och den står ljust. Den har heller inte torkat ut.
Jag vet inte vad jag ska göra kan någon hjälpa mig?
// Villy
Jag har haft min passionsfruktsplanta i 3 år nu och har märkt att den periodvis får gula blad som den tappar, dock har den alltid tagit sig och blivit grön och fin igen. Jag har ingen förklaring till varför det blivit så men hoppas jag kan lugna dig något. Fortsätt du att ta väl hand om plantan så ska du se att den tar sig igen!
Gunilla T
22-05-2011, 07:52
När bladen blir gula och bladnerverna syns brukar det vara tecken på näringsbrist. Växer man från 15 cm - 180 cm på 3 månader går det åt en del mat (energi)
http://www.farmit.net/kasvinviljely/erikoi...t-pa-naeringsae
Låter som näringsbris i mina öron.
Planterade just precis idag om min syrras chili och paprikaplantor som stått i allt för små krukor allt för länge, utan näringsvattning eller nått, och bladen va precis som du beskrev!
Hej
De blir så på grund att de står i direkt stark solen nu, så du behöver sprejer vatten på dem på morgonen för att undvika situationen .
H:Bassam
Crazy4Flowers
23-05-2011, 03:46
När dom plötsligt gulna brukar det vara spinn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.