tyffe
Jag har blivit väldigt förtjust i passionsblommor och har fem, sex stycken nu men skulle gärna vilja ha fler. Det tråkiga är att jag inte kommer på något bra sätt för dem att klättra, jag har mina mindre på bågar just nu men tycker att det är så himla tråkigt... De större står med fyra rätt höga pinnar runt kanten i krukan, sen har jag lindat ståltråd runt pinnarna och liksom lindat rankorna runt i en spiralform. Hur gör ni som har passionsblommor eller andra klätterväxter?
Woodii
Det finns ju bågar i andra former än de vanliga bågformade, t ex klot, och gör man egna kan man ju få till lite allt möjligt. Om man inte behöver kunna flytta växten kan man ju göra en båge som går runt hela fönstret, eller ha en spalje på väggen, eller låta den klänga på något lämpligt trappräcke eller vad man nu har tillgängligt. Annars kan man ha dem i amplar och låta dem hänga fritt.
kluringen
Tillverka en klättergardin! Jag har gjort en blomgardin till en gammal porslinsblomma som täcker ett helt fönster.

Skruva fast två runda krokar ovan fönstret som en blompinne kan ligga horisontellt och stabilt i. Knyt fast snören tätt eller glest (smaksak) så många som du vill slingra på. Hushållsnöre går bra. Samla ihop snören i grupper om två – tre i buntar och knyt ihop så att de blir lika långa. Trä en lagom lång pinne igenom de hopknutna buntarna. Fixera den fritt hängande horisontella pinnen med vertikala pinnar direkt i krukan. KLART!

Sen är det bara att hänga av hela arrangemanget om du vill vända på blomman, plantera om eller tvätta fönstret och hänga tillbaka. Du behöver inte arrangera om slingorna, praktiskt.

Woodii
CITAT (kluringen @ 22-05-2011, 15:24) *
Tillverka en klättergardin! Jag har gjort en blomgardin till en gammal porslinsblomma som täcker ett helt fönster.

Låter häftigt, har du någon bild?
kluringen
Tyvärr, jag blev drabbad av nån otäck ohyra (förra året) som jag inte lyckades bli av med. När de började sprida sig till andra rum slängde jag rubbet som var smittat med sorg i hjärtat , inklusive min 30 år gamla porslinsblomma.

Har bara pappersfoton och ingen scanner. Jag ska börja om från början, då kan jag lägga ut bilder på hela "tillverkningsprocessen". Måste hitta en ny porslinsblomma först.

Woodii
Trist att behöva slänga så gamla växter.sad.gif Hoppas du snart får fart på det hela igen!
kluringen
CITAT (Woodii @ 22-05-2011, 17:51) *
Trist att behöva slänga så gamla växter. sad.gif Hoppas du snart får fart på det hela igen!

Ja, jätte trist. Fast jag fick nya tankar tack vare den tråden. Jag har aldrig haft någon passionsblomma, ska kanske testa en som omväxling. Det är liksom säsong för dem nu. De sålde jätteläckra blommande ex på Vivo förra veckan.

Porslinsblomma ska jag försöka leta efter bland vänner och bekanta. Jag har skänkt bort en del sticklingar under årens lopp, det borde finnas plantor som härstammar från min egen, som i sin tur kom från en planta som mina föräldrar hade.

Woodii
Är det säsong för dem?biggrin.gif Sån står med på min önskelista, då måste jag hålla ögonen öppna nu! Tack för upplysningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon