MissLeia
Hej! Har ett ställe på tomten som jag har en vision av att ha ett fint träd. Står avundsjuk och stirrar på grannens blommande körsbärsträd och just det trädet hade känts perfekt just där. Nu kan jag ju ej direkt sno just det trädet utan får nog skaffa ett eget iställe. Dock så har jag försökt söka information om olika sorter, storlekar etc men jag tycker inte att jag hittar något vettigt. Dessutom frustrerad upp till öronen efter att ha googlat och försökt ta mig in här, använda sökfunktionen etc, men inte min dag i teknikens anda kan jag konstatera.

Läget är dels stockholm, ganska nära en vägg dock, halvskyddat men sol sommartid så är det nog större delen av dagen när det kommer till kronan. Dock ej hela så att säga. Men kan ni tipsa om bra sorter som inte blir hysteriskt stora men goda bär? Eller tips överlag om det är dårskap överlag att ha för nära hus?

Tacksam för tankar och råd på vad jag ska tänka på!
Huggorm
Storleken regleras av vad för grundstam som används. På grundstammen ympas sedan olika körsbärssorter. Jag brukar rekommendera "Stella", som är en bra allroundsort. Lämnar ofta bär redan året efter plantering, och kan fås på olika grundstammar. Klarar zon 3, vilket är ungefär vad som är i Stockholm. Välj gärna en E-planta, som är kvalitetssäkrade träd från ett särskilt företag, och kan beställas hem av alla plantskolor.

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=152&iPageID=48
Cilla
Det fina med grannars träd är att de blir ens egen utsikt...
Om du redan har ett körbäsrsträd i blickfånget kanske du ska satsa på något helt annat? Intill vägg blir det en mindre och inte lika iögonenfallande vaiant som Huggorm tipsar om.

Bättre kanske satsa på något helt annat? Persika? Mycket vacker rosa blom! Och dessutom STORA frukter.
KRT
Om du absolut vill ha ett körsbärsträd så finns det sk "pysslingträd" som blir betydligt mindre än vanliga körsbär (som ju kan bli riktigt höga). Jag har ett Sam på Gisela5, vilket betyder att det är av sorten Sam och grundstammen heter Gisela5.
Andra sommaren efter ålantering nu, och det verkar bli frukt i år - inte så måbga men jag räknade till 15-20 ärtstora blivande körsbär smile.gif
Trädet har växt ca 2 dm, så det lär ta tid innan det blir för stort, viljet är precis vad vi vill!

MissLeia
Hej!

Goglade vilt och bestämde mig efter Huggorms tips om stella att den lät så bra, på ett pysslingträd bestämde jag mig för. Anledningen att jag ville ha ett eget är att grannens inte ligger i mina synfält så då hade jag fått hängt bakom garaget och glo... ;-) Men sen kom jag till sans, det största syftet med trädet är i form av insynsskydd från grannar, sen drabbades jag av ren kärlek av just körsbär för grannens ser så bedårande ut nu. Men när jag rännt runt och letat träd så har träden i sig inte känts helt roliga. Så jag kom hem med en prydnasapel... Blir aldrig riktigt som man tänkt sig men jag är riktigt nöjd. Tack för hjälpen ändå! Dagen har gjort att jag fått småkoll på persikor/körsbärsträd iaf! :-D

På tal om det, hittade en del minifamiljeträd för körsbär som man kan odla i kruka. Erfarenheter? Kanske man ska testa och hoppas på tur? Jag har en liten tomt och inte utrymme till så många träd till. Men krukor älskar jag att släpa runt och möblera om med.
Cilla
Prydnadsapeln kommer du säkert inte ångra! I stort sett alla är bedårande och mycket ihärdiga, härdiga och stabila små träd.

Vilken sort blev det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon