Hejsan!
Jag är helt ny på det hära med chili. Jag köpte en planta Jamaican Bell på trädgårdsmässan pga dess vackra frukter men har inte så stor koll på hur jag ska ta hand om den. Just nu är den ca 70 cm hög, men bara en pinne. Det har inte kommit några som helst sidogrenar. Har precis börjar avhärda den till min balkong.
Min fråga är väl egentligen, ska jag toppa den eller hoppas på sidogrenar?
Tackam för svar!
Hej!
Som regel ska du inte toppa plantan. Grenarna kommer snart. Har du planterat om plantan i större kruka? det brukar vara ett bra sätt att få plantan att växa vidare med sidoskott. Ibland kan Jamaican Bell och liknande sorter bli väldigt höga (1,5 meter eller mer). Då kan det bli aktuellt att toppa plantan om man vill att den ska bli kortare. Men då fördröjs plantans tillväxt vilket ger senare skörd.
Dvs beskär chilin om du vill att den ska se ut på ett visst sätt men räkna med att detta försenar skörden.
Observera Jamaican Bell är en högväxande sort som inte blir speciellt buskig.
Tusen tack för det snabba svaret.
Jag planterade om den för bortåt två veckor sedan och då rusade den uppåt säkert nästan två dm. Jag har en tendens att impulsköpa växter så jag hade ingen aning om att det var en stor sort (desto roligare). Men jag har väl en aning om att jag måste plantera om den senare igen då det är en kruka på 15 cm i diameter.
Behöver man stötta upp den med blompinnar eller något?
Hej! Helt rätt att bara ta en rolig sort. Jamaican bell har ju fantastiska frukter. Ja plantan måste ha stöd gärna med flera pinnar och tvärstående pinnar mellan dessa. Inte bara som stöd utan detta ökar också på skörden. Om plantan blir hög kan man spaljera den mot en varm vägg. Det blir fint:) lycka till!
Anja Danmark
23-05-2011, 15:46
Jeg havde en i drivhus og en på friland sidste år - den i drivhuset blev 2,25 m høj, og den anden blev "kun" 1,60 m...
Så det er ikke helt forkert, at den kan blive ret stor! Men den giver masser af frugt også, som smager herligt.
Her er frilandsplanten:
[attachment=60877:frilands...can_bell.jpg]
Wow Anna!
Jag blir både imponerad och lite rädd när jag får se din bild... Jag bor i lägenhet, så det blir nog lite intressant att hitta plats utan alltför mycket "gnäll" från sambon

Men i och med all ny information så dyker det även upp nya frågor. Blir stammen tjockare allt eftersom eller beter den sig som pelargoner och kan få tjockare stam "ovanför" smal stam?
Och kan man plantera ner chiliplantor som man kan med tomater?
Tackar på förhand och i efterhand!
Anja Danmark
23-05-2011, 23:00
Jeg ved ikke, hvad du mener med stammen og pelargonier - men ja, du kan plante chili dybt på samme måde som tomater...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.