Skumtomte
Min hyffsat unga chiliplanta har börjat få fläckar på bladen (se bifogad bild).
Vad kan detta bero på och vad ska man göra åt det?

http://dl.dropbox.com/u/22671370/Limon/201...%2013.57.26.jpg
Bassam
Hej
Du ska sluta att ger de mycket vatten.

Obs

om man ger växter mycket vatten, rötter ska mögla så fläckar kommer .

Så minska vatten mindre vatten bättre än mycket vatten.

Bassam
mattias__o
Har du plantan ute eller inne?

Jag tycker att det ser ut som den typen av brännskador bladen kan få om man inte är försiktig när man sätter ut dem i solen. Man ska vara försiktig när man flyttar ut plantorna i solen och bara ha dem ute en kort stund, eller låt dem stå i skugga tills de vant sig vid att vara ute.

Om det är den typen av skada är det inget du kan göra åt nu. De skadade bladen kommer troligen dö och ramla av men de nya bladen som bildas kommer att klara solen mycket bättre.

Skumtomte
Plantorna (har ytterligare 3 chiliplantor som inte har visat några liknande tecken) står inomhus i ett fönster.
Jag misstänker att Bassam har rätt. Hur ofta ska de vattnas? Har som tumregel vattnat dem när jag ser att jorden börjar bli torr på ytan. Ska man kanske to.m. vänta ytterligare efter det?
Anja Danmark
Prøv at løfte på krukkerne inden du vander - de vejer ikke så meget, når de trænger til vand, og du vænner dig hurtigt til at mærke det på vægten...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon