Full version: Kursbär -skötsel?
Blomman71
Planterade ner en krusbärsplanta i min rabatt med sol/skugga. Nv läge. Men den ser mest död ut...de thar inte hänt något än och jag bor i sv skåne....jordgubbsplantorna ahr börjat blomma i samma rabatt däremot.

Är den död? Den var krukplanterad frän början men ... nu så verkar den död

HelénE
När planterade du den, och hur skötte du den närmaste tiden efter plantering?

Vintern har varit väldigt kall och planterade du den i slutet av sommaren/höstas så kan de hända att den inte han rota sig ordentligt och helt enkelt frusit ihjäl. Även om du planerade den tidigare på sommaren kan så vara fallet, för första tiden efter man planterat är det viktigt att vattna ordentligt tills växten rotat sig.

Sen beror en del också på vad du gjorde när du planterade den. Om den varit i kruka så ska man inte bara sätta ner hela roten som den är utan man gör bäst i att nysta upp rötterna i nederdelen så de hänger fria och inte är som i ett krukformat nystan, då underlättar man för rötterna att etablera sig. Sen är det även viktigt med jorden, att den inte är så kompakt att tunna rötter inte tränger igenom men det ska inte heller vara för löst så det uppstår luftfickor.

Jag bor i Sthlm och mina krusbär som står i halvskugga (sydläge med ganska mycket skymmande träd) de blommar redan, så har inte hänt än med din krusbär så är den nog tyvärr död.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon