Full version: Sniglar
Christa
Jag har planterat ut min sallat och undrar om det finns något man kan göra för att sniglarna skall hålla sig borta tills sallaten inte är så känslig.

Cayennepeppar eller vitlök? Vill inte lägga snigelgift i kökslandet och vill heller inte döda pantersniglarna.

KRT
Jag fick tipset att strö sand runt min Blå bergsvallmo som är en snigelfavorit och det har faktiskt fungerat jättebra! Strödde vanlig sandlådesand ca 1 dm brett runt plantan för ca 4 v sedan och än har den inte blivit äten på.... Då har det även regnat och jag har vattnat så sanden blivit blöt.
Fungerar nog bäst för mindre områden smile.gif
Christa
CITAT (KRT @ 22-05-2011, 16:22) *
Jag fick tipset att strö sand runt min Blå bergsvallmo som är en snigelfavorit och det har faktiskt fungerat jättebra! Strödde vanlig sandlådesand ca 1 dm brett runt plantan för ca 4 v sedan och än har den inte blivit äten på.... Då har det även regnat och jag har vattnat så sanden blivit blöt.
Fungerar nog bäst för mindre områden smile.gif

Jag har hört att man kan använda kalk också men jag hade tänkt mig något enklare. Jag vill ju också kunna luckra och rensa i landet och det är över 2 meter långt.

Det var ju i alla fall bra att det funkar runt vallmon. Visste inte att den är en snigelfavorit. Den är underbar.
Bassam
Hej

Du kan lägga några öppna öl burkar i marken för att singlar ska komma för att dricka från dem och drunknar

H:Bassam
Red Top
CITAT (Bassam @ 23-05-2011, 00:09) *
Hej

Du kan lägga några öppna öl burkar i marken för att singlar ska komma för att dricka från dem och drunknar

H:Bassam

Läste du inte att Christa inte vill döda pantersniglarna? rtfm.gif
Christa
CITAT (Red Top @ 23-05-2011, 01:18) *
Läste du inte att Christa inte vill döda pantersniglarna? rtfm.gif

Precis! Vi provade öl en gång men den enda som drunknade var en stor fin pantersnigel.

Även när det gäller spansk skogssnigel så vill jag inte använda någon metod som är plågsam. Jag tycker det är rätt hemsk att döda dom när dom glatt smaskar på ett maskrosblad men jag går runt och klipper huvudet av dom. Det går i alla fall snabbt.

Nu har vi dock invasion och det är svårt att hinna med så jag tänkte jag skulle försöka skydda min späda sallat tills den åtminstone inte försvinner helt om Pelle snigel hittar dom.
Inez
sandpapper? men om du vill ha helt artspecifikt skydd så måste det väl bli ett snigelmedel, vet inte om de är artspecifika?
ryss_борис
lägg grus runt växten... eller grus i en ring runt några centimeter från själva växten, fast massvis med grus så att "grusradien" är minst en halvmeter.. orkar inte förklara vad jag menar.men det går att illustrera genom att lägga ett bildäck runt växten och låta däckets yta representera gruset. ungefär
Christa
CITAT (ryss_бори @ 23-05-2011, 23:13) *
lägg grus runt växten... eller grus i en ring runt några centimeter från själva växten, fast massvis med grus så att "grusradien" är minst en halvmeter.. orkar inte förklara vad jag menar.men det går att illustrera genom att lägga ett bildäck runt växten och låta däckets yta representera gruset. ungefär

Det är sallat i kökslandet det gäller. Landet är 2 meter långt.

Bildäck skulle jag aldrig lägga i min trädgård. De innehåller ju massor av hälsofarliga ämnen.
johanna_zon3
ryss_бори skriver inte att du ska lägga bildäck i landet utan grus till yta och form av ett liggande däck runt växten.

Har inga goda råd att ge mer än att plocka dom små rackarna.
Christa
CITAT (johanna_zon3 @ 25-05-2011, 01:02) *
ryss_бори skriver inte att du ska lägga bildäck i landet utan grus till yta och form av ett liggande däck runt växten.

Har inga goda råd att ge mer än att plocka dom små rackarna.

Jaha då fattade jag fel i hastigheten. Att lägga en så bred sträng med grus runt ett två meter långt och 60 cm brett område i kökslandet är inte heller något jag vill göra. Det blir för besvärligt att ta bort det sedan.

Tänkte att det kanske fanns något som luktade som t ex vitlök eller peppar eller något som skulle få dom att vända.

Än har i alla fall sallaten fått vara ifred. Har märkt att de gärna mumsar på maskrosor och än så länge har det varit gott om dom i gräsmattan. Nu har jag börjat ta bort dom och det kanske var dumt.

Har lämnat ett hörn för att det var så mycket humlor i maskrosorna. Får hoppas att sniglarna föredrar maskrosorna där framför min sallat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon