swix13
Som rubriken antyder, jag har försått några sockerärtor inomhus och de är nu 3-4 dm höga så jag tänkte så ut dem i en kruka. Bör jag ta ut dem några timmar om dagen först för att vänja dem vid uteklimatet på min balkongen eller kan jag helt enkelt plantera ut dem direkt? Ner till vilken temperatur klarar de sig? Jag bor i Umeå så det blir en 3-4 grader om nätterna nu, me n jag antar att det finns risk för en frostnatt eller två innan sommaren är i full gång - klarar de det?
Monica zon 1
Jag planterade mina sockerärtor på friland i påskas. Nu bor jag i Skåne och har ju lite varmare, men vi har haft både en o två frostnätter sedan dess. Plantorna växer på och frodas - så JA de tål någon natt med frost - om det nu inte är skillnad för att du drivit upp dem i varmare temperaturer först, men det tror jag inte.
Vänjning vid kallare utomhusklimat låter rimligt.

Lycka till!

//Monica

kerstin z5-6
Du bör avhärda en vecka minst.Finns risk för nattfrost bör du avvakta till den risken är över.Hos mej är det 10 juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon