Full version: Stinkande U-jord!
Rapunzel
Hjälp.. Jag har planterat en massa på balkongen med en ny säck med U-jord idag. Och U-jord har jag använt i många år men aldrig varit med om att den stinker. Men nu gör den det! Man kan knappt sitta på balkongen för att det luktar dynga så. Varför har det aldrig varit så förut när jag använt den?? Vad har ni för erfarenheter? Och hur länge kommer stanken att hålla i sig, tro???
kerstin z5-6
japp vissa påsar stinker.. ant. pga kourinen jorden är indräkt med.Men det avtar snabbt tack o lov smile.gif
Rapunzel
Tack Kerstin, thanks.gif det var ju uppmuntrande att lukten ger sig snabbt. Började bli lite orolig att mina jordgubbar, tomater och kryddor skulle smaka kourin. Men så blir det väl inte..... crying.gif
kerstin z5-6
Nää då:)och jorden är ju jättebra annars
Rapunzel
yahoo.gif Så bra. Då blir det säkert att växa så det knakar med med kourin och allt. För jorden är ju bra. Har jag alltid tyckt förut. Tack!
Fix
Vill man ha fint får man lida pin... :-) Ja ni fattar...
Ko-urin?? Jag tror det är ko-skit i så fall! :-)
Hm... MEN jag tror det är häst skit - "har hört" att den innehåller mer allsidig näring än klassikern "ko skit" och att det andvänds mer i klassisk blomjord än det kon gör sig av med... men "fan VET" vad som blandas i vår blomjord som vi köper på påse...?? (vem skiter finast?:-))
Urin?? Det samlas inte upp alls på samma sätt som dyngan så nej urin tror jag inte finns i våra jordsäckar på samma sätt som dyngan - möjligtvis hönsurin (mycket ammoniak) ifrån de stora "hönserierna"??
Det är säkert någon som har kunskap om detta oxå i detta forum. Att köpa blomjord på säck är verkligen ett "hokus pokus" och vilken näring behöver just MINA blommor? Det är en hel vetenskap! MEN en smula intressant är det tycker jag. Jag gillar cirklar som går runt helt lungt även om det stinker i bland.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon