Full version: Snöbollsbuske!
Anki
Hej!

Har lite funderingar kring snöbollsbusken jag har i min trädgård. Min dotter knagde lite på en av blommorna i dag och jag gick ut på giftinformationens hemsida.
Snöbollen är ju släkt med olvon och det var bären som kunde ge magbesvär men hur är det med blommorna på växter...visst är väl de mildare än bären???

Min dotter mår fint så jag är inte så orolig men jag tänkte ändå att det kanske är dax att klippa bort några grenar som är närmast marken.

Hoppas någon vet!

/Anki
kerstin z5-6
Nej det är ingen större fara med snöbollsbusken eftersom den är steril och inte ger bär öht

Nej det är ingen större fara med snöbollsbusken eftersom den är steril och inte ger bär öht
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-05-2011, 19:55) *

Visst ger den bär. Växten och bären räknas som svagt giftig, giftet lär vara av saponintyp. Ger illamående, magont och kräkningar. Man kan även få hudskador av saften. Fast jag tror inte man behöver vara rädd för värre skador. Då är det värre att den sprider sig med rotskott och kan vara ett helsicke att bli av med.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2011, 08:08) *
Visst ger den bär. Växten och bären räknas som svagt giftig, giftet lär vara av saponintyp. Ger illamående, magont och kräkningar. Man kan även få hudskador av saften. Fast jag tror inte man behöver vara rädd för värre skador. Då är det värre att den sprider sig med rotskott och kan vara ett helsicke att bli av med.

Håller helt med,vet barn som har provat att äta bären och dom lever fortfarande.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2011, 08:08) *
Visst ger den bär.---

gör den väl inte... för vi pratar väl om Viburnum opulus ' Roseum'..
andersen
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2011, 13:13) *

andersen
Dom två första bilderna visar snöbollsbär...bilder snöbollsbär
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2011, 13:13) *

Det är lite namnförbisting men jag utgick från att det är Symphoricarpos albus det gäller eftersom det pratades om bär i första inlägget.
Lokan
Två olika buskar : snöbollsbuske och snöbärsbuske! smile.gif
Aqvakul
CITAT (andersen @ 23-05-2011, 13:40) *
Dom två första bilderna visar snöbollsbär...bilder snöbollsbär

Snöbär - en helt annan buske..

CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2011, 13:42) *
Det är lite namnförbisting men jag utgick från att det är Symphoricarpos albus det gäller eftersom det pratades om bär i första inlägget.

Knappast - TS talar om en olvonsläkting och då är väl saken klar...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2011, 16:41) *
Knappast - TS talar om en olvonsläkting och då är väl saken klar...

Jooo, och både olvon och snöbär tillhör Caprifoliaceae. rolleyes.gif Det verkar helt insnöat.
kerstin z5-6
Det föreligger en viss sammanblandning även i gruppen olvon och snöbollsbuske, som heter Viburnum opulus roseum Detta är dock den vanligaste snöbollsbusken och blommorna är helt sterila-så det blir inga bär där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon