Full version: Aklejor
Monica zon 1
I fjol följde jag en länk här på odla med bilder på fantastiska aklejor. Tänkte nu dela med mig av några 2011:or från min trädgård.
Är det möjligen någon som kan berätta mer om typ vilka sorters aklejor jag har så TACK!

/Monica

[attachment=60862:ds_DSC02530.jpg]

[attachment=60863:ds_DSC02541.jpg]
Wilmer
Blommar dom redan? Ja, några av mina har knopp förstås. Jag har inte ens koll på mina egna sorter, bara att de är vackra. Tyvärr har nog flera som var med i bildtråden förra året gått hädan då sorken grävt upp halva kolonilotten.. Jag får se- eller inte se när det börjar blomma. Ser fram emot en ny läcker tråd!
4:an
Den första tror jag är en william guiness....
Wilmer
De första har börjat blomma här hemma! En dubbel mörk och en vanlig torparlila, sådan med korta sporrar. Ser ut som dina på sista bilden Monica! Tycker jag det ser ut som.
Red Top
När det gäller aklejor är det lite knepigt med namnet. Det finns ju numera F1-sorter att köpa; antingen som frö eller färdiga plantor. Bl a 'William Guinness' är en sådan. Jag tror inte att den på din första bild är en sådan. Det här är en bild på en av mina få(jag har två)plantor jag har sått själv. Alla andra aklejor i min trädgård har naturen åstadkommit själv. Jag tycker bäst om dem.
[attachment=60955:b_023.JPG]

'William Guinness' är purpursvart, med vita kronbladskanter.

Aklejor frösår sig ju flitigt och kan dyka upp i många fantastiska färgställningar. Det kan vi tacka humlorna för. [attachment=60957:tender.gif]

Den på din andra bild är den den ursprungliga eller förvildade blålila, som även kan förekomma som vit eller rosa. Man vet inte om aklejan är en ursprunglig art i Sverige.

Du kan läsa mer om aklejor i Sylvias artikel här: http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/ljuva-aklejor
Jag får nog vara böjd att hålla med ...jag hade fel det är inte en william guiness ...här är foto på mina william från i år i stugan.... [attachment=60963:P1010127kop.JPG]
Monica zon 1
Tack för länk och svar, fantastisk fina bilder oxå, här kommer några fler från mig nya för veckan.....
Jag säger som Wilmer, vet ej vad de är för "sort" men vackra tycker jag de är. Min två färgade är mer blå än era Williams som jag tolkar mer lila-svarta i färgen, så ja de är nog någon annan sort.

Men har jag förstått det rätt, kan mina aklejor vara "samma sort", som "korsat sig med varandra"???
De fanns i kolonin då jag köpte den så har ingen aning om de är förvilda eller ej, men de blå och blå/lila har lätt för att sprida sig, de tvåfärgade och de vita samt en rosa/lila jag har verkar vara lite mer "sansade" i sin utbredning....
Jag tycker också att samtliga mina har samma form, medans flera jag sett bilder av på nätet upplever jag som mer "dubbelbladiga" (fyllda).

/Monica

[attachment=60965:ds_DSC02577.jpg]
vit

[attachment=60967:ds_DSC02579.jpg]
ljuslila

[attachment=60969:ds1_DSC02576.jpg]
blå
lägger in lite av mina aklejafoton.....[attachment=60978:P1010132kop.JPG]

[attachment=60979:P1010078kop.JPG]

[attachment=60980:P1010080kop.JPG]

[attachment=60981:P1010082kop.JPG]
[attachment=60982:P1010088kop.JPG]

[attachment=60983:P1010097kop.JPG]

[attachment=60984:P1010111kop.JPG]
Klint
Åh wub.gif vad ljuvliga de vita är!
Red Top
CITAT (Monica zon 1 @ 26-05-2011, 19:02) *
Tack för länk och svar, fantastisk fina bilder oxå, här kommer några fler från mig nya för veckan.....
Jag säger som Wilmer, vet ej vad de är för "sort" men vackra tycker jag de är. Min två färgade är mer blå än era Williams som jag tolkar mer lila-svarta i färgen, så ja de är nog någon annan sort.

Men har jag förstått det rätt, kan mina aklejor vara "samma sort", som "korsat sig med varandra"???
De fanns i kolonin då jag köpte den så har ingen aning om de är förvilda eller ej, men de blå och blå/lila har lätt för att sprida sig, de tvåfärgade och de vita samt en rosa/lila jag har verkar vara lite mer "sansade" i sin utbredning....
Jag tycker också att samtliga mina har samma form, medans flera jag sett bilder av på nätet upplever jag som mer "dubbelbladiga" (fyllda).

/Monica

[attachment=60965:ds_DSC02577.jpg]
vit

[attachment=60967:ds_DSC02579.jpg]
ljuslila

[attachment=60969:ds1_DSC02576.jpg]
blå

Det behöver inte bara vara aklejorna på din kolonilott, som "parat sig" med varandra. Humlor kan flyga långa sträckor och föra med sig pollen långt ifrån till dig.

Utöver William Guinness har jag, som jag skrev förut en till, som jag själv har sått. En coloradoakleja.
[attachment=60995:b_052.JPG]

Alla mina andra är naturens skapelser, som jag vårdar ömt.

Ett tips för att få aklejorna att blomma länge, är att klippa bort alla överblommade innan de hinner gå i frö. Om man inte tänker samla frön, alltså. Då bara fortsätter det att komma nya blommor lång in i juli.

Ett annat tips är att klippa ner blomställningarna, så fort alla blommor vissnat. Klippa ända ner till marken. Har du tur, hinner de blomma om samma säsong.

Jag skrev lite om de "vilda" aklejorna i min trädgård, på min blogg, för ett tag sen. Där finns en del bilder också.

Lägger in en länk om du vill se. smile.gif
Akvilejan den ljuva

Edit: Glömde skriva att aklejbilderna ni visar är härliga. Gäller både dig Monica och 4:an.
jag tror att min vita kallas hallonakleja....
hittade här rätt namn på Rara Växter ... Aquilegia vulgaris flora plena

VIT HALLONAKLEJA 'Tower White'
Peztis
Åh! Måste ut och fota mina! Får se om jag hinner, vi ska åka bort...
Ingen bra tid alls att åka utomlands nu när alla blommor sätter igång!

Hoppas det blir regnigt här för 1, det behövs mycket vatten fortfarande och 2, då lugnar det ned sig och jag hinner vara med när det slår ut när jag kommer hem!
Wilmer
-cry-.gif I princip alla aklejor har blivit utrodtade av sorkens framfart på lotten. Det gör ONT i min själ -cry-.gif Jag ska när jag får tid rädda frösådda småttingar och flytta till hustomten och hoppas på att några av dem är i allafall en skugga av sina föräldrar. Vågar inte ens titta på bilderna från förra året, rabatten är en sorglig skugga av sig själv och inte är sorkens framfart slut heller. Inte bara aklejorna som strukit med förstås.
Monica zon 1
Stackars dig Wilmer - den typen av gäster kan vi klara oss utan.
Hoppas småttingarna tar sig....

Har idag besökt min kolloni, inga nya aklejor, vissa börjar bli överblommade, så jag har prövat Red Tops tips, TACK! o klippt ner vissa av dem. Ska bli spännande o se om de kommer en gång till i år.
Återkommer med resultatet......

//Monica zon 1

Wilmer
Jag trode inte det var så illa som det var faktiskt, men så har sorken inte slutat än efter vintern och jag har knappt hunnit vara där. Nu HOPPAS jag få mer tid, ska dela och försöka rädda det som är kvar av perenner. Aklejorna som är kvar är små förkrympta saker, men de kan säkert ta sig om de nu får vara ifred. Spännande med omblomning, rapportera gärna! Här hemma blommar det, på lotten små förtvinade blommor..
Anki V
Jag blir så avundsjuk på alla som har fina aklejor. Hos mig härjar gallmyggan och första omgången knoppar måste alltid nypas bort. Den andra blomningen blir aldrig lika grann som den första skulle ha blivit.

I år har jag faktisk mot alla mina principer testat att spruta vissa aklejplantor med Pyretrhum en gång i veckan från det att de börjat titta upp i våras.

Jag har även fått rådet att knipsa bort alla knoppar under några år för att på så sätt utrota rackarna. Men det är liten idé när det finns aklejor även utanför tomten.

/Anki
Gunilla T
En variegerad akleja, vet ej namnsorten. Är inte såå förtjust i variegerade växter men nu så står där både en variegerad sedum och en variegerad akleja..har nog planterat dem själv förstås...

[attachment=61185:DSCN04580001.JPG]
Krolliljan
Men oj så kul.
Finns det en aklejatråd[attachment=61195:tilounepoil.gif]

Ett litet bidrag
[attachment=61196:IMG_0001_705.JPG]
Wilmer
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 19:13) *
En variegerad akleja, vet ej namnsorten. Är inte såå förtjust i variegerade växter men nu så står där både en variegerad sedum och en variegerad akleja..har nog planterat dem själv förstås...

[attachment=61185:DSCN04580001.JPG]

-cry-.gif Jag köpte en variegerad akleja som dog! Ruttnade i rabatten. Är de extra känsliga? O, så läcker, det hade jag förträngt *måste komma ihåg att köpa en ny*.

Anki, det låter otäckt... Tänk, att för varje läcker växt finns något som vill käka upp den ranting.gif Har lärt mig alla möjliga otäcka djur sedan jag började läsa här på Odla.. Men Akleja-odjur, det har jag missat innan. Eller förträngt.

Krolliljan, vilka fina lila nästan? Ljuslila, mums.
Gunilla T
CITAT (Wilmer @ 01-06-2011, 20:22) *
-cry-.gif Jag köpte en variegerad akleja som dog! Ruttnade i rabatten. Är de extra känsliga? O, så läcker, det hade jag förträngt *måste komma ihåg att köpa en ny*.

Vet inte om de är känsliga, har haft den två år och den blommar första gången nu.
Wilmer
Min blommade vid köpet, men har sedan tynat bort långsamt. Men din är jättefin Gunilla:tummenupp:
Mollis
Mina Aklejor

Krolliljan
CITAT (Mollis @ 02-06-2011, 12:27) *
Mina Aklejor

[attachment=61238:tilounepoil.gif]
Så glad jag blir när jag ser din bild. wub.gif
Pappa hade massor av aklejor som på din bild. Jag försöker samla ihop det jag har så tillslut så......
Wilmer
Så vackert, mums! Är de så blå, de "klarblåa" som det ser ut?
Rihane
Fick dom här aklejorna igår. Kommer från en trädgård där växterna kan förmodas vara mycket tåliga.
[attachment=61244:odlaakleja.png]
Mollis
Tack Wilmer och Krolliljan! Ja en del av dom är riktigt blå, det är så kul med Aklejor för de sprider sig massor och dyker upp i alla möjliga skepnader verkligen.
Iren
Ja så många fina Aklejor det verkar finnas!! Häftigt med den variegerade - visste inte det fanns!

Har en låg söt akleja som jag inte vet vad den heter, kan någon vore det bussigt! Den mörka, dubbla är väl någon"Nora Barlow"??? reserverar mig för stavningen...

Tycker dom poppar upp med nya färger och utseende varje år, så härliga!![attachment=61245:blommor_2011_147.jpg][attachment=61246:blommor_2011_148.jp
g]
CITAT (Mollis @ 02-06-2011, 12:27) *
Mina Aklejor

Riktigt fint!! wub.gif
lägger in ett foto på mina nora barlow...i a f har jag köpt fröna som det... whistling.gif [attachment=61263:P1010222kop.jpg]
Iren
Jättesnygg!
Krolliljan
Nora Barlow måste jag skaffa crazy.gif

Mitt senaste förvärv

Guldakleja

[attachment=61463:IMG_0001_724.JPG]
MissLeia
Men vilka underbara aklejor ni har! Jag grämer mig hysteriskt, när jag flyttade hit så dök de upp överallt och jag rensade som ogräs... slap.gif Tog mig två år innan jag insåg mitt misstag. Nu har jag insett att de är världens underbaraste och tacksammaste växter så nu gullas det och letas det. I helgen ska jag till samfällighetens kompost och rota reda på alla jag hittar. whistling.gif Har insett att de finns massor där, fler än jag som gör det misstaget.
Monica zon 1
CITAT (4:an @ 03-06-2011, 11:31) *
lägger in ett foto på mina nora barlow...i a f har jag köpt fröna som det... whistling.gif [attachment=61263:P1010222kop.jpg]

WOW! helt FANTASTISKT UNDERBAR! wub.gif
Kan du tänka dig sälja några fröer från denna framåt höstkanten????

/Monica zon 1
Krolliljan
Två till
[attachment=61477:IMG_0001_704.JPG]
[attachment=61480:IMG_0001_726.JPG]
CITAT (Monica zon 1 @ 09-06-2011, 21:13) *
WOW! helt FANTASTISKT UNDERBAR! wub.gif
Kan du tänka dig sälja några fröer från denna framåt höstkanten????

/Monica zon 1

Sälja neeej......skänka bort...ja...mot frankerat brev... flirting.gif det tar några veckor till
innan de har mognat .....
Micke32
Har ni fler bilder på aklejor, älskar denna underbara blomma. Har ca 20 olika sorter, och sen ett antal med inget namn. Men har dock ca 40 sorter till att pröva till nästa år. Dom åker alltså ner nu i kruka med såjord och grävs sen ner till marknivå.
Wilmer
Har med stor sorg i hjärtat konstaterat att min ljusblåa är försvunnen pga sorken och de flesta andra också. Förra helgen ägnades åt att rädda rotstumpar som nu ligger här i väntan på en jordhög att övervintra i. Alla år av frösådder och glädje.. Hoppas jag får ett långt liv så jag hinner börja om ranting.gif

CITAT (Micke32 @ 19-09-2011, 00:11) *
Har ni fler bilder på aklejor, älskar denna underbara blomma. Har ca 20 olika sorter, och sen ett antal med inget namn. Men har dock ca 40 sorter till att pröva till nästa år. Dom åker alltså ner nu i kruka med såjord och grävs sen ner till marknivå.

Nej, inga bilder från i år..... Och vill inte bli påmind om vad jag hade förra året..
sqrulan
wub.gif Red Top: Din vita akleja var helt underbar, jag har varit på jakt efter en helvit akleja denna sommar men bara hittat dom fyllda Barlow aklejorna. Skulle vilja få tag på en vitblommande som liknar guldaklejan, hög och stilig. Jag har en rabatt på norrsidan där dom skulle passa perfekt genom att lysa upp med sina vita blommor.
Peztis
Åh, vad fina aklejor ni har!

Här är den akleja som sprider sig överallt hos mig, en enkel laxrosa sort som fanns när jag flyttade in. den är fin i all sin enkelhet:
[attachment=64989:IMG_3306_1.JPG]

En enkel vit:
[attachment=64990:IMG_3308_1.JPG]

Den laxrosa i en annan vinkel som jag tycker är ett fint foto:
[attachment=64991:IMG_3330_2.jpg]

En blåvit:
[attachment=64992:IMG_3310_1.JPG]
Micke32
Pectis, fina bilder du hade.

Monarda
Aklejor tillhör definitivt mina favoriter.

[attachment=65042:P6271263.jpg]

[attachment=65043:P6151104a.jpg]

[attachment=65045:P7121330.jpg]

[attachment=65046:P1010622.jpg]

[attachment=65047:P1010647.jpg]

[attachment=65048:P1010650.jpg]

[attachment=65049:P1010660.jpg]

[attachment=65050:P1010670.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon