jenniepennie
Läser på så-påsen att slingerkrasse helst inte ska ha för näringsrik jord, för då gynnas bara bladtillväxten på bekostnad av blomningen. Men det var lättare sagt än gjort att hitta näringsfattig jord när jag stod där på Blomstehallen. All jord var gödslad, förutom den ogödslade torven men den är ju å andra sidan åt det surare hållet vilket jag antar att krasse inte diggar? Så hittade jag örtjord, "ah!", tänkte jag, örter - äng - näringsfattigt. Men enligt baksidan på den påsen var den också gödslad. Fattar inte. Det finns alldeles för många jordpåsar att välja mellan, men i det här fallet verkade ju ingen bra i alla fall!

Vad är det optimala när det gäller krasse?
abbbe
Vill du ha näringsfattigt jord kan du välja såjord om det finns. Men annars kan du väl använda vanligt planteringsjord tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar man i kruka urna gäller INTE de där planteringsråden, i en begränsad jordvolym behöver även krasse en hel del näring. I begränsad jordvolym i näringsfattig jord blir krassen förkrymt får gulaktiga blad och inte speciellt många blommor (har testat olika varianter med krasse och i kruka blir det bäst med mer näringsrik jord + man kan behöva gödsla när näringen börjar ta slut i jorden även till krasse)
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-05-2011, 07:29) *
Odlar man i kruka urna gäller INTE de där planteringsråden, i en begränsad jordvolym behöver även krasse en hel del näring. I begränsad jordvolym i näringsfattig jord blir krassen förkrymt får gulaktiga blad och inte speciellt många blommor (har testat olika varianter med krasse och i kruka blir det bäst med mer näringsrik jord + man kan behöva gödsla när näringen börjar ta slut i jorden även till krasse)

tummenupp.gif
Men i rabatten ska man vara försiktig med näring...
Alba
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-05-2011, 07:29) *

Tack för det rådet .
Nu kanske min krasse kommer att blomma i sommar. Förut hade jag näringsfattig jord i krukan och det blev bara blad.
abbbe
CITAT (Alba @ 23-05-2011, 10:00) *
Tack för det rådet .
Nu kanske min krasse kommer att blomma i sommar. Förut hade jag näringsfattig jord i krukan och det blev bara blad.

Eller så trodde du att det var näringsfattigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon