Margith
Nu är kuverten klara.

Jag lägger de i brevlådan ikväll, de borde vara hos nummer 1 på onsdag.

1. Nelsa
2. Klura
3. Peztis
4. catski
5. trientalis
6. Lillpluttan
7. Fröken Knuff
8. TindraT
9. Margith

Och snälla ni, skriv i tråden när ni får kuvertet och skicka det vidare så fort som möjligt!
Peztis
Vad skoj att det är igång igen!

Så ni vet, jag är bortrest nästa vecka - om inte det nya askmolnet satäller till det...
TindraT
Åh vad roligt! Tack för att du fixar så bra Margith!
/TindraT
catski
Och vart är kuvertet nu? en som undrar ohmy.gif
Klura
Kuvertet kom till mig i onsdags.
Har varit bortrest över helgen så jag har inte hunnit gå igenom det.
Ska fixa det i morron.
Sen kan jag nog springa tvärs över skogen till Peztis för hon bor ju så nära.
Men jag har nog inte kondis till det kom jag på whistling.gif
Peztis
Haha!
Som sagt, synd man har dålig kondis, hade kunnat möta dig halvvägs annars...

Sonen är ju på dagis i Kimsta så du skulle ha passat på i morse eller i eftermiddags!!!

Och nu e jag hemma igen efter frånvaro förra veckan!!!!
catski
Härligt då är det i rullning!
Har också varit ledig, men ej bortrest=riktigt skönt och varmt.Om bara alla löss som plötsligt har kommit på många av mina chilisar så skulle allt vara perfekt...

*skulle försvinna* skulle varit med mad.gif
Klura
Jag körde förbi idag och försökte hitta din brevlåda, men såg vare sig namn el nummer, hm!
Tyckte du borde ha din där det är fyra lådor, stämmer inte det?
Men kollade även raddan där gula postlådan är.
Har klistrat frimärke nu så du får stå ut ett par dagar till -fear-.gif
Aha, så sonen går där han. Jag bodde ju på Tjusta gård förut, innan vi flyttade ut i riktiga skogen.
Peztis
Asch.... Lappen har fallit bort och japp, raddan med fyra lådor stämmer, längst till vänster. Eller fyra röda och en grön plast, tror jag det är faktiskt.

Du är allt Klurig du Klura!
Peztis
Och idag kom kuvertet fram till mig! Ska ta mig en noggrannare titt senare, tror dock inte att jag hinner få iväg det imorgon...
Klura
Vad bra att det kom fram till slut.
Började bli lite orolig. Men det tar väl någon dag x-tra kanske med lantbrevbärare(?)
Åkte förbi där idag igen så nu "vet jag vart din brevlåda bor" bravo.gif
TindraT
För min del är det ingen brådska, får jag bara kuvertet innan mars 2012 är jag nöjd smile.gif
Peztis
Haha, Tindra! Ligger ngt i det...
Jag har idag förseglat kuvertet men vet inte om det kommer ngn vart eftersom jag är lite småkrasslig. Men jag har ju ngn dag till på mig.

Ja du Klura, nu är jag inte inkognito längre! Eller brevlådan, i alla fall! biggrin.gif
Peztis
Catski, nu ligger kuvertet i låddan så om Posten sköter sig så har du helgen på dig!
catski
Yiiipiiee, då blir det väl ett glas vin till fröpåse öppningen den här gången också blush.gif det blir kul!
catski
kuvertet har kommit ska ta en närmare titt om jag hittar något,en påse var tom så den slänger jag(gyllene trädgårdsportlak) Och sen hann jag se att det fanns en påse jag lagt ner med romanesco från förra rundan den hade minskat en tredjedel... men, men det räcker säkert det som är kvar= jag tror alla mina grodde.Iallafall tycker jag detta är jättekul och vill gärna vara med nästa år alltid hittar man något! Postar kuvertet på måndag morgon.
Trevlig helg!
Peztis
Jag slängde också en påse, det var en violett kålrabbi som jag blev glad för eftersom jag inte hade köpt någon i år. Men sedan öppnade jag påsen och det var som möglig jord i?

Vad gäller den tomma påsen kan det ju vara så att den öppnats och innehållet har hälltsur och man bara har hällt bort fröerna. Tror inte att man med vilje lägger dit en tom påse. Det är vi alla här för snälla för! tummenupp.gif

Hehe, man kanske skulle ha en Djävuls-kedja med fröer från kirskål, nässlor, såpnejlika, toppklocka och allt annat man försöker bli av med! devil.gif Alltid är det kanske någon som vill ha till kirskålssoppa, nässlepaj, en vacker krans med blåa klockor och doftande rosa nejlikor...
Klura
När jag fick brevet var det fullt med små svarta lösa frön i.
Såg ut som bubbelpåsen hade hängt med ett tag så jag hade inte en tanke på att kika om någon av just dessa påsar/kuvert var tomt.
Valde bla en påse med ett namn på något som jag aldrig har hört talas om, jag får helt enkelt googla.
Peztis
Japp, den hade hängt med ett bra tag, jag gjorde iordning den för rätt länge sedan. biggrin.gif
Därför gjorde jag nu en ny som kan återanvändas.
Margith
Japp Peztis, jag är väldigt rädd om dina kuvert. De är helt suveräna och återanvänds länge-länge smiley_small_hug.gif

Om ditt nya kuvert dyker upp hos mig kommer förmodligen även det kuvertet att återanvändas tills det faller i bitar smile.gif

Tack blomma.gif
Peztis
thanks.gif

Åh vad glad jag blir!
kompiskram.gif
catski
Kuvertet borde kommit fram i Tisdags förra veckan...
Lämnade det på postkontoret kl08.00 förra måndagen, det har väl kommit fram?
Lillpluttan
Kuvertet damp ner i min brevlåda igår men jag har inte hunnit titta i det ännu...det blir kvällens mysstund...jag skickar det vidare imorgon till Fröken Knuff!

Lillpluttan
Fröken Knuff
Ursäkta att det dröjt, jag var bortrest när kuvertet kom.. men nu är jag hemkommen och kuvertet på väg till TindraT! smile.gif
Sommarhälsningar från Fröken Knuff yaay.gif
TindraT
Och jag fick kuvertet igår :-) Hittade ett par små godbitar som jag kommer att byta till mig. Tar helgen på mig och skickar sen vidare till Margith på måndag.

Tack alla bidragsgivare och hoppas ni får/har en skön sommar!

/TindraT
Tiana
Det här låter spännande! "När, var, hur?" och kan man kanske vara med?
Peztis
Tiana, nu är det nog slut för det här året men annars brukar det vara så att någon (som Margith - vår frömoder!) via en speicell tråd samlar in namn på alla som vill vara med på de olika kedjorna. Sedan skickar hon ett kuvert med fröer till den första i kedjan. Mottagaren har sedan tre dagar på siag att plocka ut det den vill ha och stoppa i lika mycket eller mer i kuvertet och skicka vidare.

Detta är ett perfekt sätt att dela med sig av insamlade fröer man inte hinner eller kan så och det enda som det kostar en är portot, normalt 2 frimärken, samt kanske ett nytt kuvert om man inte kan återanvända det som fröerna kom i (vilket uppmuntras).

Det brukar finnas tre olika sorters kedjor:
Frökedjan - där skickar vi blommor, träd, buskar...
Grönsaksfrökedjan - Allt ätbart
Busfröerna - liten specialare (ingen kedja egentligen) där vi brukar vara ca 15 personer som sänder fröer till varandra men vi säger inte vad vi har sänt!!! Sedan är det vetskap, kunskap, gissningar, detektivarbete och en massa huvudkliningar. Superskoj!

Just ja, du får hålla ögonen öppna framåt september någonstans (om jag minns rätt). Då brukar det skapas en anmälningstråd under Föröknings-avdelningen här på Odla.

Så nu har du hela sommaren på dig att samla in förer att byta till dig andra läckerheter med!
Som flera som får kuvertet brukar säga: där fanns massor med fröer jag inte visste jag behövde!
Tiana
Aha! Då ska jag hålla ögonen öppna. Är ju en glad nybörjare, så jag får väl se om jag hinner hitta ett par frön till dess whist.gif Men lite spännande har jag nog i gömmorna.

Tack för info!
Margith
Hej!
Idag har kuvertet kommit tillbaka till mig.
Tack alla som varit med och bidragit till innehållet.
Och ett extra tack till TindraT (men du har fått ett eget PM)

Självklart blir det nya frökedjor till hösten/vintern.

Ha en bra sommar och kom ihåg att plocka fröer i trädgården smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon