Full version: Vintersquash
Inez
Har förstått att det blir väldigt stora planter av dem, tänkte sätta två under majsen i en 150*150 pallkrage men funderar på att sätta fler utspridda i trädgården, hur många frukter får man ungefär per planta. Hur många ska man sätta ungefär?
*Stintan*
CITAT (Inez @ 23-05-2011, 12:23) *
Har förstått att det blir väldigt stora planter av dem, tänkte sätta två under majsen i en 150*150 pallkrage men funderar på att sätta fler utspridda i trädgården, hur många frukter får man ungefär per planta. Hur många ska man sätta ungefär?

Squash är näringskrävande, tänk på det om du ska sätta dom bredvid annan gröda. Vill minnas att jag fick 2-3 per planta av vintersquashen.
Åsa, mälardalen zon 2
Och man får tänka på att revorna de skickar iväg kan vara runt 7-15m (beroende på sort)och de skickas inte bara ut åt ett håll
Inez
Är det 15 meter sammalagt alltså ett område på säg 5*3 meter eller är det 15 meter i varje riktning så att en planta täcker ett område på 15*15 meter. Är det alltså så att en planta kan täcka upp ett område på 15*15 meter och så får man bara 2-3 frukter på den? Hur är revorna? Som ved eller kan man flytta på dem och slingra runt dem i cirklar?

Det jag undrar mest över är hur många plantor man behöver odla för att täcka sitt behov. Får man bara man bara 2 frukter per planta behöver man ju en sex sju plantor, men behöver varje planta ett område på 15*15 meter blir det lite väl saftigt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar sätta typ 4-5 plantor i grupp på ett område på kanske 3-4kvm och sedan slingrar de sig om varann när rankorna ringlar iväg man måste inte ge varje planta ett jätteområde och det är lite olika på hur långa rankor det blir, det är olika för olika sorter.

Och de sorter som är mest starkväxande kan skicka ut rankor som är 15m långa från basen av plantan till toppen av rankan, till viss del kan man styra rankorna åt vissa håll med hjälp av ex. buskstöd men de växer ganska fort när det är som mest gynnsamt för plantan och de har klängen som de klänger sig fast med ganska hårt.

Kan lägga till att jag planterar i komposthögen så det är inte begränsad jordmängd som det kanske är i en pallkrage ifall man har markduk under och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon