|
Jag håller på att gräva för en ny lite större perennrabatt som jag skulle vilja avsluta med en fin vit eller ljust rosa lite större ros, kanske 1,5-2m hög eller så.
Läget är mitt i gräsmattan, sol, ganska torrt, zon 3. Den måste vara lättskött och inte kräva en massa pyssel, får inte skicka ut massa rotskott, och gärna blomma hela sommaren : ) (Inga krav alls...)
Till saken hör att vi har ett rådjursstråk precis bredvid, och på vintrarna har rådjuren t o m lagt sig för att sova sin nattsömn just där...
Nu har jag iofs inte sett dem på ett tag, men jag vill ju inte plantera något som blir uppätet på en gång...
Finns det en ros som passar mig???
Har många Rugosa rosor och dom är kända för alla sina taggar, en del är dock värre än andra. Har själv bara enstaka rådjur på vintern men dessa rosor är ovanligt stickiga men dom kanske äter blommorna ändå ?  Jens Munk en Kanada rugosa, frisk och blommar hela säsongen och blir ca 1.50 x 1.20 doftar gott och fryser aldrig, zon 7.  Sachalin en tysk rugosa med ruskiga taggar och underbara blommor, lite mindre än rosen ovan.  David Thompson, Kanada rugosa, stora taggar och sååå vacker, frisk ca 1.5 m
Fågelvägen
24-05-2011, 16:46
Tyvärr finns det väl inga rådjurssäkra rosor. Taggighet spelar ingen roll, men växtplatsen verkar ha en viss betydelse. En tröst kanske är att rådjuren har olika vanor på olika orter, så man kan alltid chansa. Vår enda rugosa, planterad mycket synligt vid kanten av ett slätt berg, får bladskott och blomknoppar avbitna flera gånger per sommar.  Det verkar som rådjuren vi har här gillar att bråka med trädgårdens "utropstecken": solitärer, buskar och träd som står för sig själva och syns bra från alla håll är särskilt lockande. Jag har under flera år blivit mer pessimistisk när det gäller rådjurens nyckfulla härjningar. Det som inte blir uppätet kan man alltid feja hornen mot. Vissa buskar får vara i fred flera år, sedan fejas de plötsligt till flis när de fått lite stadga i stammarna.
Aqvakul
24-05-2011, 16:46
Stanwell Perceptual har jag heller aldrig sett angripen...
Så taggighet spelar ingen roll, vad synd, då hade det ju varit enklare... Jag tror att jag ska våga prova med någon ros i alla fall. Har som sagt inte sett rådjuren på länge, kanske de gick åt i den hårda vintern... Tack för förslag på fina rosor, googlade lite, och Stanwell Perceptual skulle nog passa bäst färgmässigt med det andra tror jag, men då verkar det vara många som är missnöjda med växtsättet och veka grenar. Vad tror ni? behövs det någon sorts rosbur eller stöd i så fall? Funkar det i kanten av en rabatt, eller blir de stackars perennerna alldeles dränkta då? Kom förresten på att jag har tänkt att flytta en klematis till denna rabatt, är det också mums för rådjuren???
Aqvakul
25-05-2011, 07:45
CITAT (katrin @ 25-05-2011, 08:38)  Tack för förslag på fina rosor, googlade lite, och Stanwell Perceptual skulle nog passa bäst färgmässigt med det andra tror jag, men då verkar det vara många som är missnöjda med växtsättet och veka grenar. Vad tror ni? behövs det någon sorts rosbur eller stöd i så fall? Funkar det i kanten av en rabatt, eller blir de stackars perennerna alldeles dränkta då? Några stödbågar framför brukar räcka. Så himla knepigt är inte växtsättet och rosen är otroligt tålig och blommar med hundratals doftande blommor i flera omgångar..
Hur stor blir den i z3 tro  ?
octachoron
25-05-2011, 10:35
Jag har satt halvcirkelformade stöd runt Stanwell Perpetual som håller uppe de första årens veka grenar. Nu verkar det som om grenarna är starkare och går mera rakt upp, funderar på att ta bort stöden nu.
Fågelvägen
25-05-2011, 11:11
katrin Här får Clematis i allmänhet vara i fred för rådjuren. Fast grannens jättegamla clematisstam ('Summersnow') blev fejad och gick av vid marken. Den var 3-4 cm i diameter.
Edit: Får Stanwell Perpetual rotskott?
Ezereht
25-05-2011, 16:25
Man kan ju ha en rotäkta Stanwel perpetual. Då är rotskotten samma som moderplantan.
Fast jag vill ju inte ha en ros som skjuter rotskott, eftersom jag ska ha den i en perennrabatt. Hm, om den gör det får jag nog leta efter en annan ros...
Aqvakul
26-05-2011, 16:39
CITAT (octachoron @ 25-05-2011, 11:35)  Jag har satt halvcirkelformade stöd runt Stanwell Perpetual som håller uppe de första årens veka grenar. Nu verkar det som om grenarna är starkare och går mera rakt upp, funderar på att ta bort stöden nu. Jo, precis så verkar det fungera.. I zon 1 blir den 2 - 2,5 meter. En gissning är att den blir knappt 2 m i zon 3 - fast allt hänger ju på mikroklimat och andra odlingsbetingelser...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|