Molngrabb
23-05-2011, 13:58
Förra sommaren så fick jag av grannen ett fint rotskott från hans gigantiska rabarber. Detta skedde ganska sent på sommaren så jag planterade skottet och sen hände inte mycket mer. I år har det kommit rabarber. Ingen jätte men det växer hela tiden så den kan nog bli rejäl. MEN! Nu hör jag från folk att man inte får skörda rabarber förrän under andra året efter plantering eftersom tidigare skörd i så fall lär hämma utvecklingen och tillväxten kommande år. Stämmer detta???
Åsa, mälardalen zon 2
23-05-2011, 14:09
Man ska helst inte skörda de första 3-4åren ifall man vill få kraftiga plantor rabarber. Första året bör man inte skörda men av erfarenhet vet jag att det går bra att skörda lite de följande åren.
Molngrabb
23-05-2011, 15:05
Attans också... det var ju synd på sätt och vis. Men jag får tjuva rabarber från grannen istället.

Men räknar jag planteringsåret som år 1 eller är detta år 1? I och med att den inte växte något nämnvärt under förra året så kanske man ska kalla detta året för första året?
Garden bliss
23-05-2011, 18:07
Men vad händer egentligen OM
Garden bliss
23-05-2011, 18:13
Men vad händer egentligen OM man skördar tidigare? Tar det längre tid för plantan att bli stor, eller blir den aldrig stor? Och vad menas med stor, att det blir många grenar eller att det blir grova grenar? Grov rabarber är ju inte särskilt gott ...
Jag köpte en planta med tre grenar varav den största var 20 cm lång för någon månad sedan och nu är plantan ca 60 x 60 cm med säkert 10 grenar. Känns frestande att ta ett par tre och göra paj ...
Åsa, mälardalen zon 2
23-05-2011, 21:18
Det är bladen som samlar in näring för att roten och plantan ska bli större så ja det kan ta mycket längre tid för en rabarberplanta att bli stor ifall man plockar bort bladen.
Garden bliss
23-05-2011, 21:50
Okej, men den dör inte?
*Stintan*
23-05-2011, 22:01
Nej den dör inte om du tar 3 av 10 men om du till kommande år vill ha en rabarberplanta som får många stjälkar att göra pajer, saft eller kräm av så ta inte mer i år.
Kan ju passa på att låna tråden nu på ämnet!
Eftersom man inte skall ta några första året, och jag har planterat en nu i vår.. vad gör man då med plantan inför vintern?

Låter man bara den bara vara helt sonika och sköta sig själv?
*Stintan*
24-05-2011, 01:36
Blad och stjälkar vissnar ner och då kan du ta bort dom eller vänta till våren.
Fritzious
24-05-2011, 16:34
Fortsätter på temat:
Och de åren man inte skördar behöver man inte heller ta bort blomman, eller ska man göra det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.