CharlotteF
Hej!

Är ny här, även om jag kikat runt ett bra tag. :-) Nu har jag en fråga. Har precis planterat en björnbärsplanta mot vår veranda i söderläge. Tyvär är det inte sol hela dagen.. Solen träffar plantan mellan kl 9.45 och 14.30, sen kommer grannens stooooora björk och lägger en halvskugga resten av eftermiddagen. Är detta för lite sol för björnbär?

Mvh Charlotte
Aqvakul
Björnbär älskar sol och värme. En hel del av den varan krävs för att bären ska mogna fram. Fem timmars sol är lite lite, men avgörande är också hur "varmt" den står. Ett skyddat läge för vind och gärna i anslutning till en stenmur som håller värmen är bra kompensation för bristande soltimmar...
CharlotteF
Den står vindskyddat. Verandan som den står mot ligger på framsidan av vårat hus, som är ett vinkelhus. Så dels ger byggnaden vindskydd men även en del växtlighet runtom. Verandan består utav plank och spaljé, så det är lufgenomströmning iochförsig.. Fast det är en husvägg bakom, ett par meter in.
CharlotteF
...Jag har satt skydd bakom planket nu, så det är vindskyddat bakifrån helt nu. Kanske jag ska täcka in plantan i markduk tills det blir varmare?

Hur är det med taggfria björnbär, skjuter de mycket rotskott precis som vilda björnbär?
CharlotteF
Pratade med grannen idag, de har funderat på att ta ner den stora björken, men har det stressigt med småbarn osv. Så då kommer björnbäret få sol mycket längre på eftermiddagen!!! smiley_small_hug.gif Nu bryr jag mig inte om hur lång tid det tar, blev bara så glad att höra hur mycket även grannen stör sig på trädet!!!
Aqvakul
CITAT (CharlotteF @ 23-05-2011, 19:09) *
Hur är det med taggfria björnbär, skjuter de mycket rotskott precis som vilda björnbär?

Min enda erfarenhet av taggfria, var att det var mkt rotskott och att dessa var taggiga.. (tydligen var den taggfria sorten ympad på en taggig..)
Shabbadang
CITAT (CharlotteF @ 23-05-2011, 19:09) *
...Jag har satt skydd bakom planket nu, så det är vindskyddat bakifrån helt nu. Kanske jag ska täcka in plantan i markduk tills det blir varmare?

Alla björnbär skjuter rotskott, det är så de överlever eftersom grenarna dör efter skörden. Vissa taggfria sorter kan gå tillbaka till taggiga, men jag tror inte det är så vanligt bland Black Satin och liknande sorter utan mer på Thornless Evergreen och liknande med långa rankor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon