Full version: Kannranka
Kannranka
Hej jag undrar vilken sort av kannranka man ska köpa om man inte vill ha en för stor och hur håller man det eftersom att de behöver så hög luftfuktighet???

Skriv även sidoförslag på fakta om denna sort. Vad brukar en Kannranka kosta???

vill även hitta lite fakta om Venus flugfälla är dom vanliga var kan jag köpa dom pris???

Tack för svar
Miss Jackdaw
Hej!

Jag är själv rätt så intresserad av just kannrankor men definitivt ingen expert. Just storleken har jag inte så stor koll på men om man har blomman i ett terrarium brukar det bli mycket lättare att hålla efter den höga luftfuktighet som de gillar, tror inte att de skulle ha något emot att bo i växthus på sommaren heller för de lyckliga satar som har ett sådant wink.gif

Men jag kan varmt rekommendera Brutala Blommor (www.brutalablommor.se) de har både väldigt bra information om alla slags köttätande växter och om jag inte misstar mig har de även i alla fall 3 olika nepenthes-sorter till salu, priset ligger på 150:- upp till 700:-, de har venusflugfällor också happy.gif

Hoppas att det var lite till hjälp! laugh.gif
Epifyten
Hej!

Kannrankor brukar ligga mellan 70-1200kr beroende på storlek och art.
De "arter" mer troligen de hybrider du kan hitta i vanliga blomsterhandeln brukar fungera att hålla i fönstret, dock inte i söderläge.
Jag tycker de är ganska lättskötta, bör inte torka ut längre stunder, använd kalkfattigt vatten, gärna osmosvatten.
Man kan uppfatta att växten kan bli ful och kannorna och blad torkar, detta kan få folk att slänga sina rankor, men fortsätter man sköta dom som vanligt tar de ofta igen sig.
Vissa arter behöver vintervila.

Venusflugfällorna, den absolut vanligaste arten dionaea muscipula finns i välsorterade växtbutiker, brukar ligga mellan 50-70kr.
Sköts ungefär liknande som kannrankorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon