Full version: Trött vinranka
Gustaf_l
Hej!

Förra våren fick jag tre sticklingar från vinranka från en släkting i Skåne. Alla tre tog sig, en omplanterades i en större kruka och sköt iväg fint på balkongen, blev en dryga metern lång ranka, de övriga två fick vila sig på förnsterbrädan inomhus.

Under vintern tog jag in den rankan som stod på balkongen, och den fortsatte att vara grön och fin. I februari beskar jag den till ca en halv meters längd, men efter det så har den tappat "livslusten" och ser mer och mer ämlig ut. Detsamma har skett med de två övriga sticklingarna, bladen bleknar och blir torra. Jag har vattnat regelbundet, och gödslat försiktigt.

Kan någon ge råd hur jag kan rädda min blivande vingård! Alla tips motages med tacksamhet. Tilläggas kan att jag försökt med sticklingar från samma ställe tidigare, med samma reslutat, först tar de sig men sedan så tynar de bort.

Hälsningar

Gustaf Lindström
Ekerö
andersen
Har du möjlighet att sätta ut dom på friland?vinrankor vill leta sig djupt ner med sina rötter vilket blir begränsat i en kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
+De mår inte bra av att spendera vintern i vanligt bostadsklimat den vill ha kallt på vintern och gå i vila den ska inte vara grön på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon