|
Christa
23-05-2011, 17:53
Vi tittade på ett hus häromdagen och brunnen för dricksvatten låg bara ett par meter från en sprutåker. Är det någon som vet om det finns regler för sådant?
Är det någon som vet hur ifrån ett område där de använder bekämpningsmedel man måste ha brunnen för att vara säker på att inte få sådant i vattnet?
Gossen Ruda
23-05-2011, 18:45
CITAT (Christa @ 23-05-2011, 18:53)  Vi tittade på ett hus häromdagen och brunnen för dricksvatten låg bara ett par meter från en sprutåker. Är det någon som vet om det finns regler för sådant?
Är det någon som vet hur ifrån ett område där de använder bekämpningsmedel man måste ha brunnen för att vara säker på att inte få sådant i vattnet? Fråga 1: Nej. Fråga 2: Ett par mil om man skall tro en del här.
*Stintan*
23-05-2011, 18:50
Har för mig att det finns en 12-metersgräns när det gäller hur nära dom får bespruta och gödsla.
Sen kan ju annat inverka på om vattnet berörs såsom om brunnen ligger högre eller lägre än åkern. Det kanske också har betydelse om det är en grävd eller djupborrad brunn.
Gunilla T
23-05-2011, 19:00
Här finns en rapport från SLU - mycket att läsa men kan kanske vara till hjälp. Det handlar mycket om vilken typ av mark det är. http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/SR781.PDF
kerstin z5-6
23-05-2011, 19:09
och om brunnen är ytvatten eller naturlig källa..
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-05-2011, 20:31
Christa hur vet du att dom använder bekämpningsmedel? Eller gissar du bara?
Christa
24-05-2011, 06:52
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-05-2011, 21:31)  Christa hur vet du att dom använder bekämpningsmedel? Eller gissar du bara? Det var en stor spannmålsåker. Jag har dock inte kollat om den odlas ekologiskt. Hade vi var mer intresserade av huset så hade jag gjort det. Vi har dock tittat på flera hus med åkrar omkring så jag tänkte att jag skulle ta reda på mer kring detta. Förutom bekämningsmedel så kan även gödsling påverka brunnar men det är nog mest om det tränger in ytvatten i dom.
Christa
24-05-2011, 07:05
CITAT (Gunilla T @ 23-05-2011, 20:00)  Här finns en rapport från SLU - mycket att läsa men kan kanske vara till hjälp. Det handlar mycket om vilken typ av mark det är. http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/SR781.PDF2.4 Skyddsbestämmelser inom VSO Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd är viktiga hjälpmedel när skyddsbestämmelser fastställs inom VSO (SNV, 1997; SNV, 2000; SNV 2003b). Skyddsbestämmelserna ser olika ut i vattenskyddsområdets olika skyddszoner. För ytvatten fastställs zonerna på följande sätt: vattentäktszon - råvattenintaget, primär zon – en strandzon som omfattar alla tillflöden (åar, bäckar, diken, täckdiken) på minst 50 m rekommenderas från vilka rinntiden till uttagsområdet är beräknad till 12 timmar, sekundär zon - maximal rinntid på 12 timmar till primär zon/minst 100 m brett område kring vattendraget. Vid behov kan man även ha en tertiär zon. För grundvatten gäller att uppehållstiden i grundvattnet från gränsen sekundär/primär zon till vattentäktszonen (uttagsbrunnen) beräknas vara minst 100 dygn och uppehållstiden från den sekundära zonens yttre gräns till vattentäktszonen minst ett årDet här hittade jag i dokumentet du länkade till. Inte helt lätt att förstå vad de menar när det gäller grundvatten men det verkar som om det är Naturvårdsverket som utfärdar bestämmelserna så jag skall kolla på deras webbplats också.
herkules
24-05-2011, 07:33
helt rätt, skulle jag bosätta mig så så skulle jag också, väldigt nogsamt, kolla upp bekämpningsmedel och annat.
24-05-2011, 10:02
CITAT (Christa @ 24-05-2011, 07:52)  Det var en stor spannmålsåker. Jag har dock inte kollat om den odlas ekologiskt. Hade vi var mer intresserade av huset så hade jag gjort det. Vi har dock tittat på flera hus med åkrar omkring så jag tänkte att jag skulle ta reda på mer kring detta.
Förutom bekämningsmedel så kan även gödsling påverka brunnar men det är nog mest om det tränger in ytvatten i dom. För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet. Vill du förbjuda bönderna att gödsla? Eller jordbruk överhuvudtaget? Då är det väl bättre i ett samhälle med kommunalt vatten Elisabeth
tomas99
24-05-2011, 10:20
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 11:02)  För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet.
Vill du förbjuda bönderna att gödsla? Eller jordbruk överhuvudtaget?
Då är det väl bättre i ett samhälle med kommunalt vatten
Elisabeth Ja helt rätt.
Myosotis
24-05-2011, 10:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 11:02)  För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet.
Vill du förbjuda bönderna att gödsla? Eller jordbruk överhuvudtaget?
Då är det väl bättre i ett samhälle med kommunalt vatten
Elisabeth Så alla som bor på landet ska acceptera förgiftat grundvatten?!! Hallå där!
24-05-2011, 10:42
CITAT (Myosotis @ 24-05-2011, 11:25)  Så alla som bor på landet ska acceptera förgiftat grundvatten?!! Hallå där! Myosotis vill du säga att alla bönder förgiftar grundvattnet?
Myosotis
24-05-2011, 11:07
 Nej det vet jag för lite om för att kunna påstå, men visst sprider alla utom de ekologiska gift, sen om det hamnar i grundvattnet eller var det hamnar är ju en annan sak. Jag tycker inte om giftanvändningen. Jag reagerade mot att du var oförskämd mot Christa som flyttar vart hon vill utan att du har med det att göra, det är väl bara sunt förnuft att inte vilja flytta till ett ställe med gift i brunnen?! Alla som vill flytta till landet måste väl få göra det?
24-05-2011, 11:19
CITAT (Myosotis @ 24-05-2011, 12:07)   Nej det vet jag för lite om för att kunna påstå, men visst sprider alla utom de ekologiska gift, sen om det hamnar i grundvattnet eller var det hamnar är ju en annan sak. Jag tycker inte om giftanvändningen. Jag reagerade mot att du var oförskämd mot Christa som flyttar vart hon vill utan att du har med det att göra, det är väl bara sunt förnuft att inte vilja flytta till ett ställe med gift i brunnen?! Alla som vill flytta till landet måste väl få göra det? Myosotis inte alla bönder sprutar gift (men det gör du nu i ditt inlägg) Varför är jag oförskämt? Jag kan lite om jordbruk eftersom jag var gift med en bonde. Under dessa 20 år har vi aldrig sprutat gift. Så påståendet att alla gör det är en förolämpning av en hel yrkeskår. Är inte det oförskämt? Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift. Visst får Christa gärna flytta vart hon vill men jag reagerade att man bara för att man ser en åker förutsätter att där finns det gift. Att bönderna gödslar är klart. Även deras ängar behöver näring. Elisabeth
Myosotis
24-05-2011, 11:47
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 12:19)  Myosotis inte alla bönder sprutar gift (men det gör du nu i ditt inlägg) Varför är jag oförskämt?
Jag kan lite om jordbruk eftersom jag var gift med en bonde. Under dessa 20 år har vi aldrig sprutat gift. Så påståendet att alla gör det är en förolämpning av en hel yrkeskår. Är inte det oförskämt?
Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift... Okej och gården drivs inte ekologiskt? Då hade jag fel och ber om ursäkt. Det jag tyckte lät oförskämt var din formulering "För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet." I och för sig kan Christa svara för sig själv, men jag bor också på landet och är inte intresserad av att dricka giftigt vatten, har jag inte rätt att bo här för att jag har såna funderingar? Det hade väl varit bättre om du som är insatt i branchen hade berättat lite om hur det går till så jag och andra kan lära oss och kanske bli lugnade, istället för att komma med uttalanden som kan tolkas som "lite gift får man väl tåla om man nu vill bo på landet".
Christa
24-05-2011, 14:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 12:19)  Myosotis inte alla bönder sprutar gift (men det gör du nu i ditt inlägg) Varför är jag oförskämt?
Jag kan lite om jordbruk eftersom jag var gift med en bonde. Under dessa 20 år har vi aldrig sprutat gift. Så påståendet att alla gör det är en förolämpning av en hel yrkeskår. Är inte det oförskämt?
Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift.
Visst får Christa gärna flytta vart hon vill men jag reagerade att man bara för att man ser en åker förutsätter att där finns det gift.
Att bönderna gödslar är klart. Även deras ängar behöver näring.
Elisabeth I Skåne har man upptäckt bekämpningsmedel i många brunnar. Spannmålsåkrar som inte sprutas är ganska ovanliga. Förutom medel mot ogräs så används stråförkortningsmedel och kanske medel mot mögel också. Menar du att man inte skall kolla upp något bara för att en liten minoritet inte sprutar? Sedan är det i och för sig ingen garanti att kommunala vattentäckter är fria från bekämpningsmedel. Det är ju ofta ytvatten. Många brunnar i Sverige innehåller högre halter än uppsatta gränsvärden. Tycker du att man bara skall strunta i det?
Gossen Ruda
24-05-2011, 14:52
CITAT (Christa @ 24-05-2011, 15:49)  I Skåne har man upptäckt bekämpningsmedel i många brunnar. Spannmålsåkrar som inte sprutas är ganska ovanliga. Förutom medel mot ogräs så används stråförkortningsmedel och kanske medel mot mögel också. Menar du att man inte skall kolla upp något bara för att en liten minoritet inte sprutar?
Sedan är det i och för sig ingen garanti att kommunala vattentäckter är fria från bekämpningsmedel. Det är ju ofta ytvatten.
Många brunnar i Sverige innehåller högre halter än uppsatta gränsvärden. Tycker du att man bara skall strunta i det? Förorenade brunnar i Skåne tillhör oftast (alltid?) bönderna själva och beror på spill på gårdsplanen.
Christa
24-05-2011, 15:21
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 15:52)  Förorenade brunnar i Skåne tillhör oftast (alltid?) bönderna själva och beror på spill på gårdsplanen. Var har du fått den uppgiften ifrån? I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten.
*Stintan*
24-05-2011, 15:45
CITAT (Christa @ 24-05-2011, 16:21)  Var har du fått den uppgiften ifrån?
I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten. Antagligen för att dom står på gårdsplanen med vattenslang och spolar rent sina maskiner och fyller på.
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2011, 15:52
De brukar ofta ha en biobädd numera på gårdsplanen där man ställer maskiner när man tvättar av dem, fyller på bekämpningsmedel etc. för att förhindra att medlet förgiftar vatten och mark
*Stintan*
24-05-2011, 16:54
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-05-2011, 16:52)  De brukar ofta ha en biobädd numera på gårdsplanen där man ställer maskiner när man tvättar av dem, fyller på bekämpningsmedel etc. för att förhindra att medlet förgiftar vatten och mark Långt ifrån så ofta som vore önskvärt tyvärr.
Gossen Ruda
24-05-2011, 19:50
CITAT (Christa @ 24-05-2011, 16:21)  Var har du fått den uppgiften ifrån?
I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten. Läste om någon undersökning nån gång. Nån miljömyndighet hade kollat. 10-15 år sen men minnet är som en skräpkammare.
Christa
25-05-2011, 07:36
Det finns nog alla varianter även om kunskapen har ökat med åren. När jag jobbade i en jordgubbsodling som tonåring så kände jag att det luktade så konstigt om armarna när jag duschade efter jobbet. Det gick inte bort med tvål och borste.
Sedan upptäckte jag att det var vitt på bladen och några dagar senare så snubblade jag över en dunk med bekämpningsmedel i landet.
Gubben svarade att han sprutat för 3 veckor sedan och att det skulle ha regnat men inte gjort det. På den tiden trodde jag på det folk sa och visste inte så mycket om bekämpningsmedel så jag fortsatte att äta jordgubbar. Jag blev utsedd till plockningsledare och gick runt och kollade att dom andra plockade rent i raderna osv så jag åt nog 20 liter jordgubbar om dagen.
20 år senare insåg jag att gubben ljög och det har känts ganska kymigt.
Dessutom hade han sköljt sprutan i en branddamm där en person brukade fånga mygglarver till sina akvariefiskar och det fanns inte ett liv i dammen efteråt.
På den tiden var det tillåtet med fettlösliga bekämpningsmedel som lättare ackumuleras i kroppen. Det är det inte nu längre.
I Skåne har de dock hittat bekämpningsmedel sedan den tiden i brunnar. Det kan ta många år från efter sprutningen innan de kemiska ämnena når grundvattnet.
ängsvädd
26-05-2011, 09:16
Jag är också intresserad av vilka regler som gäller för hur långt ifrån en vattentäckt man får spruta gift. Detta bl a beroende på att grannen använder roundup till sin grusgång och roundup finns nu i stora delar av Danmarks grundvatten exvis. Sedan beror det på vad man definierar som gift, men om vi säger skadliga kemikalier.
Det finns ju många typer av vattenreningsfilter - jag ska börja undersöka den marknaden. Tyvärr lär det inte finnas något filter för läkemedelsrester, vilket det kommunala vattnet har, iaf från Mälaren.
Jag bor i ett område med många borrade brunnar och jag ska börja arbeta för att det blir totalförbud på miljöskadliga kemikalier - jag vill att hela området ska klassas som vattenskyddsområde.
Rent vatten är en bristvara i världen och börjar även bli i vårt land.
Gunilla T
26-05-2011, 17:02
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2011, 10:16)  Jag bor i ett område med många borrade brunnar och jag ska börja arbeta för att det blir totalförbud på miljöskadliga kemikalier - jag vill att hela området ska klassas som vattenskyddsområde.
Rent vatten är en bristvara i världen och börjar även bli i vårt land.  ett jättebra initiativ ängsvädd! Önskar dig lycka till för du kommer att möta motstånd och kallas både det ena och andra från såna som inte riktigt hänger med i vad som sker men det vet du säkert redan. Lycka till
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2011, 10:16)  ........
Det finns ju många typer av vattenreningsfilter - jag ska börja undersöka den marknaden. Tyvärr lär det inte finnas något filter för läkemedelsrester, vilket det kommunala vattnet har, iaf från Mälaren.
......... Skaffade för några månader sedan följande filter som påstås, på företagets hemsida, ta bort läkemedelsrester. http://www.clearlyofsweden.se/Kranfilter/K...ntoppfilter.htm. Jag har inte undersökt marknaden men har tidigare sett filter(från ett finskt företag tror jag det var) som jag inte kom mig för att köpa då dom var betydligt dyrare.
ängsvädd
26-05-2011, 18:36
CITAT (Rihane @ 26-05-2011, 18:43)  Skaffade för några månader sedan följande filter som påstås, på företagets hemsida, ta bort läkemedelsrester. http://www.clearlyofsweden.se/Kranfilter/K...ntoppfilter.htm. Jag har inte undersökt marknaden men har tidigare sett filter(från ett finskt företag tror jag det var) som jag inte kom mig för att köpa då dom var betydligt dyrare. 1000 tack Rihane - ska kolla upp detta  Om någon känner till något filter som tar läkemedelsrester från avloppsvatten så skulle det vara väldigt bra att få veta.
Överbölingen
26-05-2011, 19:27
Vi har kollektivt vatten. Grannen har djupborrad brunn och vi betalar 1000:/år för vattnet. Trots att älven stått nästan tom vissa torrsomrar så har vi alla haft vatten så det har räckt till hushåll, bevattning, pooler och badtunnor. Omma är det bara skog och berg. Nea bara utarrenderade åkrar. Men de ligger mer än 200 m från älven. Såvitt jag kan förstå så räcker det för infiltration.
Enda haken är att det finns lite för mycket fluor i vattnet vilket gör att babyvällingen måste kokas eller göras på kokt e vattn. Annars är det OK.
Christa
29-05-2011, 17:29
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 20:27)  Vi har kollektivt vatten. Grannen har djupborrad brunn och vi betalar 1000:/år för vattnet. Trots att älven stått nästan tom vissa torrsomrar så har vi alla haft vatten så det har räckt till hushåll, bevattning, pooler och badtunnor. Omma är det bara skog och berg. Nea bara utarrenderade åkrar. Men de ligger mer än 200 m från älven. Såvitt jag kan förstå så räcker det för infiltration.
Enda haken är att det finns lite för mycket fluor i vattnet vilket gör att babyvällingen måste kokas eller göras på kokt e vattn. Annars är det OK. På vilket sätt skulle kokning påverka fluorinnehållet?
*Stintan*
29-05-2011, 18:03
CITAT (Christa @ 29-05-2011, 18:29)  På vilket sätt skulle kokning påverka fluorinnehållet? Ingen påverkan alls var det besked jag fick då det visade sig att vår brunn hade lite för höga fluorvärden för att det skulle vara lämpligt att ge till småbarn. Vi hämtade därför vatten till barnen på annat ställe.
Christa
29-05-2011, 19:05
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2011, 19:03)  Ingen påverkan alls var det besked jag fick då det visade sig att vår brunn hade lite för höga fluorvärden för att det skulle vara lämpligt att ge till småbarn. Vi hämtade därför vatten till barnen på annat ställe. Kokning borde bara påverka bakterieinnehållet och det var därför jag undrade när Överbölingen skrev att han måste koka vattnet till vällingen på grund av fluorinnehållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|