salikons
I fjol torkade bladen på halva mitt sötkörsbär, ett sam tror jag det är. De blev bruna och ramlade av. I år kommer inga blad eller blommor på dessa grenar alls. Andra havlan av trädet blommar för fullt som vanligt. Vad sjutton kan det vara? Är det den berömda grentorkan? Trädet är 6 år, och står i halvskugga i Sundsvall. Platsen är väldränerad och trädet har vuxit så det knakat ända sedan vi satte det.
salikons
Kanske ska tillägga att i fjol blev bladen bruna och torakde ihop under Augusti när vi hade otroligt varmt och fuktigt. alltså inte direkt efter blomningen
Cilla
Jag minns inte vilken zon Sam bör klara, men en vanlig frysskada är att trädet kommer igång för att sedan slockna. På yngre träd kan man se hur de försöker med sista reservenergin få ut bladen (för att få ny energi) men att de itne orkar. Troligtvis är kärlen för transport kraftigt köldskadade, eller så finns skadorna i rotsystemet.

Blom- och grentorkan går på fjolårets blad, dvs de som först slår ut. Sedan kommer grenarnas tillväxt och de förblir oskadade, varpå trädet ser ut som att det bara har grönt i tofsar längst ut. Nästa år drabbas det som växt ut i år.

Det brukar börja som enstaka grenar, har själv inte sett att det startar med ett halvt träd.

Jag tycker att det låter som en annan sorts skada, men om det är frysskador kan jag inte säga.
salikons
Det var lite lugnande i alla fall, då kanske jag vågar låta de stå kvar och sätta en klematis eller ros som får klättra upp i det. Om det vore grentorka skulle jag vara rädd för smitta.
Shabbadang
CITAT (salikons @ 24-05-2011, 08:46) *
Det var lite lugnande i alla fall, då kanske jag vågar låta de stå kvar och sätta en klematis eller ros som får klättra upp i det. Om det vore grentorka skulle jag vara rädd för smitta.

Vid blom- och grentorka brukar vissna blommor sitta kvar. Hur som helst bör du förstås såga bort de torra partierna.
salikons
Det innebär att toppkapa trädet mitt på, och ta bort halva trädet, det gör jag inte!
Det skulle det aldrig överleva. Då är det bättre att ta bort det helt. Så antingen ta bort eller låta stå som klätterstöd till andra växter.

Vad säger ni?
Shabbadang
CITAT (salikons @ 24-05-2011, 10:26) *
Det innebär att toppkapa trädet mitt på, och ta bort halva trädet, det gör jag inte!
Det skulle det aldrig överleva. Då är det bättre att ta bort det helt. Så antingen ta bort eller låta stå som klätterstöd till andra växter.

Vad säger ni?

Det kommer knappast att överleva annars heller. Men det kan ju komma skott nerifrån stammen som du kan ta vara på och bygga upp ett nytt träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon