Fjällripa
23-05-2011, 18:48
Hejsan!
Vi har en gammal trädgård. Trädgården är full av lupiner då den ej blivit omsköt.
Mina frågor: Är de lätt att "utrota" från gården då de är överallt?! Om jag gräver av en rot kommer det fler?
Tacksam för svar!
kerstin z5-6
23-05-2011, 18:51
Tyvärr är de inte så lätta-de har mkt djupa kvävefixerande rötter-de gör sin egen näring

och rötterna sitter djupt..de återkommer ev om du inte får upp det mesta.testa ett mindra område och ta av alla fröbaljor från de som finns i sommar, så blir de inte fler i alla fall
smuleborg
23-05-2011, 18:58
Håller med, ta bort alla fröbaljor (om det är ett stort område, slå lupinerna och räfsa upp/bort).
Tycker dock inte lupiner är svåra att gräva bort, beror kanske på hur de växer och i vilken jord. Bebisar kan dyka upp, men då handlar det om självsådda plantor. Lätta att ta bort.
kerstin z5-6
23-05-2011, 19:16
Ok jag har hård lerjord..i den är de inte kul..
Och hos mig växer de främst på uppfarten där det är håååårt pressart med sand, grus och jord. Inte skoj...
När jag är på det humöret så kör jag till slut över dem med gräsklipparen - efter blomning!!! För blommorna är ju vackra!
Anna-Karin Lundberg
24-05-2011, 06:54
Är det inte så att lupiner ses som "jordförbättrare" just i kompakt och hård jord, just för att deras rötter tränger ned djupt. Jag håller inte på med grönsaksodling, men har bestät för mig att lupiner ses som bra växtelighet för att luckra jorden.
Var inte förtvivlad, lupinerna är utan taggar, utan giftig saft, blir inte så höa att de skymmer sikten och blommar vackert. Ledsnar du kan du köra med gräsklippare eller trimmer, även om de är tåliga så kommer de inte att kväva hela tomten, ialla fall inte om du kämpar emot lite grann.
Zepplina
24-05-2011, 11:18
Har omvänt problem... Försöker få lupiner att rota sig! Men näe, de vill inte komma igen. Har provat med inköpta plantor, sått fröer och sedan planterat när de vuxit till sig och slutligen direkt sådd på plats. Samma lika resultat. Inget. Platsen är idag bara högt gräs, som jag slår med lie. Lerjord och soligt läge - trodde de skulle trivas. Svårt att lära sig när man inte vet vad man gör för fel
Fjällripa
24-05-2011, 11:27
Tack för alla svar! Jag ska för söka att få så att de växer på "ett" ställe på gården. För tycker att de är fina. Man märker skilland på de som väx nägra år och de som är nya. Så det blir att gå ut med spaden och ta bort så mång jag kan.
kerstin z5-6
24-05-2011, 17:52
jag grepade" upp mina o sen drog jag rötter.. det går:)
nykomling
24-05-2011, 18:55
Lupin bebisar går bort hur lätt som helst utan problem.
CITAT (Zepplina @ 24-05-2011, 12:18)

Har omvänt problem... Försöker få lupiner att rota sig! Men näe, de vill inte komma igen. Har provat med inköpta plantor, sått fröer och sedan planterat när de vuxit till sig och slutligen direkt sådd på plats. Samma lika resultat. Inget. Platsen är idag bara högt gräs, som jag slår med lie. Lerjord och soligt läge - trodde de skulle trivas. Svårt att lära sig när man inte vet vad man gör för fel

Det sägs att det ska finnas ngt speciellt i jorden där lupiner trivs, minns inte om det var mikroorganismer el vad det nu var... Det är säkert ngn här som vet bättre.
Har man problem kan man ju prova med att gräva upp jord där lupinerna trivs och hälla det i planteringsgropen hemma.
Jag håller med Peztis…
Jag hade jätteproblem att få lupinerna att ”ta sig” men sedan jag fått tipset att ta ordentligt med jord från en ”lupinvägren” fick jag min blommande lupinslänt

.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.