Camelian
Undrar om man kan ta rotskott från Japanskt körsbär eller växer den inte på egen rot? Är det i så fall alltid på det viset?
Shabbadang
De är alltid ympade på fågelbär, så det går inte att ta rotskott.
Camelian
Okej, då kanske jag ska kassera de skott jag fått...
Shabbadang
CITAT (Camelian @ 25-05-2011, 07:48) *
Okej, då kanske jag ska kassera de skott jag fått...

Det finns ju några arter som man meristemförökar, till exempel rosenmandel och kanske även kurilerkörsbär, men de räknas väl knappast till japanska körsbär. Allt på stam ympas på fågelbär såvitt jag vet. Men det finns kanske en liten möjlighet att man har en buske eller flerstamigt träd som man skottat upp jord emot så ympstället kommit under jordytan och på så sätt fått rötter på ädelved. Dock inget jag hört talas om som förekommer. Kolla med givaren.
Camelian
Tack för utförligt svar Shabbadang!
Huggorm
Fågelbär är inte speciellt benägen att skjuta rotskott även om det förekommer. Det är alltså mycket möjligt att det trots allt är rotäkta, eller också ympat på något annat. Sedan kan man fråga sig vad som egentligen menas med japanskt körsbär, finns det inte en mängd olika körsbärsträd från japan som alla brukar kallas så? Någon sort tror jag till och med är mer släkt med häggen, och kanske ympas på häggrot. Blir det några bär på moderträdet?
Camelian
Intressant! Ska undersöka detta. Förhoppningsvis är skotten ändå rotäkta. Jag får helt enkelt spara dem och se hur de artar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon