Davidoff
23-05-2011, 20:36
16 cm. Otroligt god! Varför ska man vänta till 30 cm?
Eva i Skåne
23-05-2011, 20:47
Grattis! Så gott det låter. Smågurkor är bäst så får du stor skörd tycker jag inte du ska vänta på att de ska bli stora
sara i landet
01-06-2011, 21:12
Vilken lyx! Ska plantera mina gurkplantor i helgen så jag får vänta ett bra tag till på min första men sen har man gurka så det räcker och blir över!
Davidoff
02-06-2011, 13:38
Tredje idag, första på planta nummer två. Otroligt lyxixt att äta en macka med egenproducerad mat. Nåja, korven var köpt... :-)
stina.f
02-06-2011, 17:37
När sådde du de här fröerna?Har du värme och extra belysning i växthuset tidigt? Är avundsjuk på dig med tanke på mina små ynkliga plantor
stina
Davidoff
02-06-2011, 18:19
Köpte plantor för en månad sedan och har haft stödvärme nattetid sedan dess. Har nu tio per planta varav den största är knappt 20 cm. Tar dom vid den storleken...
får jag fråga en gurkfråga här?
har inte sett att gurkan skulle ha blommat,men idag när jag kollade noga såg jag små mini gurkor, typ 3 cm långa med en liten vissen blomma i änden. ska detta bli gurkor,är de pollinerade? eller är det blomman som vissnat o det blidde inga gurkor?
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2011, 06:05
Allt beror på vilken sort du odlar en del sorter behöver ingen pollinering för att frukter ska utvecklas andra måste pollineras. Det är bara att vänta och se om de växer, gulnar de små gurkorna och vissnar bort var det nog en sort som måste ha pollinering och att de inte var pollinerade
okej! tack,ska hålla koll!
Davidoff
09-06-2011, 17:28
Mina behöver inte pollinering, blommorna dyker upp och vissnar snabbt och vips så börjar fruktämnet växa. Det går fort!
ja fort går det o många blir det. borde man gallra redan nu i tidigt skede? det är massa babysar på plantorna.hur många kan man ha?
stina.f
11-06-2011, 17:13
får plantan bara gödsel och vatten klarar den många gurkor M
en hur många klarar du? Brukar inte hinna med alla även om vi gör massor av tzatsiki.
Stina

kan nog vara att man får dela ut nån sedan .
borde man ta bort lite gurkblad oxo? dom som liksom e lite i vägen för den lilla gurkan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.