Full version: Vindruvor ute, tips?
CharlotteF
Jag skulle vilja sätta en vindruvsplanta vid sonens lekstuga - södervägg. Hur ska man sätta upp den? Ställning, spaljé? Vore tacksam för tips! :-) Bor i zon 2, funderar på

vindruva Einset : http://butik.odla.nu/produktpop/3759

eller

vindruva Zilga: http://butik.odla.nu/produktpop/4103

Zilga är mycket mer härdig, men Einset ser godare ut. ;-)

Hur stort avstånd ska man ha mellan plantor, blir alla sådär jättestora?

/ Charlotte
Garden bliss
Jag undrar också precis detta så jag puffar din tråd!
Iren
CITAT (CharlotteF @ 23-05-2011, 21:56) *
Jag skulle vilja sätta en vindruvsplanta vid sonens lekstuga - södervägg. Hur ska man sätta upp den? Ställning, spaljé? Vore tacksam för tips! :-) Bor i zon 2, funderar på

vindruva Einset : http://butik.odla.nu/produktpop/3759

eller

vindruva Zilga: http://butik.odla.nu/produktpop/4103
Zilga är mycket mer härdig, men Einset ser godare ut. ;-)

Hur stort avstånd ska man ha mellan plantor, blir alla sådär jättestora?
/ Charlotte

Jag måste bara få säga att mogna Zilga druvor är ljuvliga, så smaken är det inget fel på... man får bara vänta till druvan ser daggig ut då är den riktigt mogen. Zilga blir stor men man ska ju beskära den för att få mer frukt.
CharlotteF
Det låter ju toppen Iren, tack! :-) Hur ska de hängas upp då? confused.gif
Eva i Västerås
Ge dom en rejäl spalje så klätrar dom själva. Kan behöva lite hjälp med uppbindning ibland.
Zilga är jättegoda med en smak åt blåbärshållet. Ger mycket också och tål mycket.
Sukribe är min personliga favorit. Smakar ett varmt och soligt år som muscatelldruvor. Mycket känsligare än Zilga dock.
CharlotteF
En spaljé alltså... Men inte en sån som man sätter fast på väggen? Nog behöver de massa utrymme på djupet? Eller räcker det med att sätta spaljén så den når ut nån decimeter från väggen? :-)
Iren
CITAT (CharlotteF @ 24-05-2011, 20:13) *
En spaljé alltså... Men inte en sån som man sätter fast på väggen? Nog behöver de massa utrymme på djupet? Eller räcker det med att sätta spaljén så den når ut nån decimeter från väggen? :-)

Dom drar sig mot ljuset så det räcker nog, Jag har försökt "trä" rankorna i spaljen så att dom sitter fast ordentligt och det fungerar bra.
CharlotteF
Det låter toppen, tack! :-)

...Funderar lite på detta med storleken igen här...Man skulle ju beskära för att få mer frukt. Men hur liten kan man hålla den? Funderar på om jag är ute och cyklar med lekstugeväggen? confused.gif Lekstugan är rätt stor, men väggen är rätt liten.. Jag mätte när jag letade spaljé förut, har för mig det var ca 120x180 eller något sånt.

Eva i Västerås
En starkväxande vinranka blir mer känslig om den måste skäras tillbaka hårt.
Ju närmare sin klimatgräns den växer, desto mer marginal behöver den. I Skåne går det nog skära den hårt, men inte i Sundsvall.

Zilga täckte nog 4 m2 på min garagevägg, så det kanske blir hårt mot en sån att klämma in den på din lilla vägg.
Då beskar jag de färska sommarskotten 2-3 gånger per år.
CharlotteF
Hmm...ja denna vägg kanske bara är ca 2,5 kvadrat... vad gör jag då tro? Attans.. Sonen som blev så glad att vi skulle ha vindruvor där... crying.gif

Vi hade först tänkt sätta en björnbärsplanta där. Men sen fick jag höra vilka ohyggliga rotskott de kan skicka iväg, och sonen ska ha odlingslådor med smulron och jordgubbar precis framför, vore lagom kul om det växte upp björnbär mitt i lådorna.. Så jag fick sätta björnbäret på ett annat ställe där det visade sig att det antagligen är alldeles för lite sol (mellan kl 9.45-14.30, sen halvskugga resten av e.m), suck...

Behöver Zilga helt vindskyddat? Funderar på om jag kan göra nån tak-pergola-sak nånstans med druvor istället? confused.gif (fast var ska man ha den då...?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon