Vi har ett litet träd på tomten som blommar i vitt och får röda bär på hösten. Det har stora taggar och slår rotskott. De unga grenarna är röda och de äldre är grå. Kan någon hjälpa mig med vad trädet heter?
Skulle gärna vilja veta om jag vågar gräva upp rotskotten och plantera någon annanstans. De sitter en knapp meter från huvudträdet som är ca två meter högt.
Bilderna visar hur bladen ser ut nu.
Eva i Skåne
23-05-2011, 21:10
När jag ser de stora taggarna tänker jag genast på krikon. Vi har haft ett träd med blå frukter, men det finns nog både gula och röda också.
Har ditt träd frukter som som små plommon så tror jag det är krikon. Vårt träd var just ett rotskott och det ska vara väldigt lätt att föröka just så.
Om jag kommer ihåg rätt är det mer som rönnbär, fast rödare.
*Stintan*
23-05-2011, 22:05
Jag tror det är hagtorn när jag ser på bild 2.
Gossen Ruda
24-05-2011, 06:38
Hagtorn kunde det vara om det nu inte skickade upp rotskott. Har aldrig hört talas om det men nån gång skall vara den första.
*Stintan*
24-05-2011, 07:08
Hur vet man att det är rotskott som kommer en meter från trädet? Kan det inte var frösådda?
Shabbadang
24-05-2011, 08:49
CITAT (Katt @ 23-05-2011, 22:02)

Vi har ett litet träd på tomten som blommar i vitt och får röda bär på hösten. Det har stora taggar och slår rotskott. De unga grenarna är röda och de äldre är grå. Kan någon hjälpa mig med vad trädet heter?
Skulle gärna vilja veta om jag vågar gräva upp rotskotten och plantera någon annanstans. De sitter en knapp meter från huvudträdet som är ca två meter högt.
Bilderna visar hur bladen ser ut nu.
Det är amerikansk hagtorn, Crataegus intricata.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.