swix13
Är det någon som vet hur gammal en chiliplanta kan bli? Jag har en som är 3,5 år just nu och undrar hur lång tid till jag kan förvänta mig med den. Det gäller alltså chilisar som står i kruka i ett fönster....
Shabbadang
CITAT (swix13 @ 23-05-2011, 22:23) *
Är det någon som vet hur gammal en chiliplanta kan bli? Jag har en som är 3,5 år just nu och undrar hur lång tid till jag kan förvänta mig med den. Det gäller alltså chilisar som står i kruka i ett fönster....

Den kan bli hur gammal som helst om den inte dör av sjukdomar.
swix13
Är det så? Vad glad jag blir smile.gif Men hur gammal brukar en planta bli i vilt tillstånd ungefär? Har försökt söka på wiki utan resultat....
merlin68
Bar fråga som jag också har undrat över och liksom du googlat förgäves (samma med palargoner, har en pepparmintspelargon som är sex år gammal och jättestor)...Har inte övervintrat de mer än ett år tidigare för de är lätta att så. Kanske kan man forma ett fint litet chili-träd med tiden?
spacepingo
Oj, jag som trodde chiliplantor var ettåriga. Blir det nya chilisar varje år oxå?
HelénE
CITAT (spacepingo @ 28-05-2011, 10:20) *
Oj, jag som trodde chiliplantor var ettåriga. Blir det nya chilisar varje år oxå?

Ja och än bättre skörd.

Jag tog in min ena i höstas eftersom den inte var klar. Sen har den av ren lathet stått kvar i fönstret i hallen och i början av mars började den blomma, nu är det enormt med chilifrukter på dem, vissa har redan blivit klara.

Dessutom förra året var de inte särskilt starka, men nu w00t.gif , första jag tog till matlagning så tog jag hela med kärnor och allt för den var ju inte så stark tänkte jag.... devil.gif hua, kan lova att man svettades av den middagen, de har blivit kanonstarka.

Helén
spacepingo
Å jag som slängt dem efter sommaren för jag trott att de var förbrukade då. Alltid lär man sig nåt nytt.
swix13
Jag har mina "gamlingar" stående i ett fönster med kvällssol (typ från kl 17) i Umeå och jag får chilisar hela vintern, även fast de knappt får se solen på ett par månader när det är som mörkast (då går solen ner före kl 17). Självklart är det inga stora skördar under vintern men det räcker till en laddning shilisås lite nu och då i alla fall smile.gif Att övervintra plantorna kan starkt rekommenderas! Dock kan de se lite lessna ut ett tag under den kallaste mörkaste delen av vintern, de brukar tappa en del löv och så, men de kommer alltid tillbaka till våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon