jepperdi
21-02-2004, 10:15
(Om det spelar någon roll odlar jag fröplantor. Just nu tomater..)
Läste nån stans att det är bättre att ha bara lysrörsbelysning istället för lysrör i fönstrer med dagsljus.
Hur kan det vara bättre?
Eller är det så att jag har förstått fel?!
Tacksam för svar..
TeliaNet
21-02-2004, 10:29
hej.
nu ska du få höra.
dagsljuset har färgtemp på 6500*K (grader kelvin) och färg återgivning på 100 RA vilket är bra men eftersom det även ger ljus som inte växterna behöver och lite ljus på vinterhalvåret så rekomenderar jag ett lysrör.
nu finns det en uppsjö av sådana; det är varmvita, kallvita, växtrör, dagsljusrör, 84(0), 83(0) och natura de luxe.
växter tillgodoser sig av ljuset på kanterna av spektrumet dvs blått och rött.
så du ska välja ett med mycket ljus på i den blåa och röda delen.
ett sådant är floura 77 från osram.se
detta rör är ett av de bästa på marknaden för växter så räkna med 100:-.
ingrid på v-kusten använder 83(0) och 84(0).
de ska placera omkring 1-3dm ifrån.
jepperdi
21-02-2004, 10:36
Nu är det så att jag kör med vanligt lysrör men vi får väl se sedan om man köper dyrare..
Men är det bättre med ett lysrör i fönstret nu under vintern/våren när soljuset är dåligt?
Går det bra med ett sådant här kompakt lysrör eller vad det nu heter som är i en avlång kontorslampa?
TeliaNet
21-02-2004, 10:55
hej.
ett vanligt lysrär och ett kompakt lysrör har typ liknande spektrum så du kan ta vilket som.
lysrören behöver inte vara i fönstret men efter som att def får lite hjälp av sole är det att rek.
har själv den iden med gardiner framför då de skulle även bli en perfekt fönster lampa.
jepperdi
21-02-2004, 11:00
Jag tänkte ha mina växter på ett litet bord nedanför fönstret så dom iallafall nås av dagsljuset..
Men det blir inte sämre med solljus och lysrör iallafall??
kerstin z5-6
21-02-2004, 13:16
Nej det blir inte sämre , det är bara det att fram till mars april är dagsljus via fönster inte så mycket att ha till att dra upp plantor med..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.