Full version: Vindruveranka i kruka
makahm
Jag är helt novis på vindruvor och odling av dem så jag hoppas verkligen på er hjälp här i forumet. Jag har köpt en vindruvsranka på Netto som heter "Vitis vinifera uva negra". Är det någon som känner till denna druva, hur den skall skötas? Vindruvsrankan är formad som ett träd, ca 80cm hög och stammen är ca 1 cm i omkrets. Den var full med vindruvskart vid inköpet, skall alla få vara kvar eller bör några klippas bort för att ge de övriga en chans att mogna?
Jag har tänkt odla den i stor kruka på balkongen, men undrar hur jag skall sköta den? Hur mycket vatten? Vilken typ av jord sur/kalkrik? Gödning? Skall jorden hållas konstant fuktig eller torka upp mellan vattningarna? På krukan stod det att den skall vattnas var 3e dag, men mängden vatten borde väl bero på hur varmt det är etc? Jag bor i zon 3.
Shabbadang
CITAT (makahm @ 23-05-2011, 23:29) *
Jag är helt novis på vindruvor och odling av dem så jag hoppas verkligen på er hjälp här i forumet. Jag har köpt en vindruvsranka på Netto som heter "Vitis vinifera uva negra". Är det någon som känner till denna druva, hur den skall skötas? Vindruvsrankan är formad som ett träd, ca 80cm hög och stammen är ca 1 cm i omkrets. Den var full med vindruvskart vid inköpet, skall alla få vara kvar eller bör några klippas bort för att ge de övriga en chans att mogna?
Jag har tänkt odla den i stor kruka på balkongen, men undrar hur jag skall sköta den? Hur mycket vatten? Vilken typ av jord sur/kalkrik? Gödning? Skall jorden hållas konstant fuktig eller torka upp mellan vattningarna? På krukan stod det att den skall vattnas var 3e dag, men mängden vatten borde väl bero på hur varmt det är etc? Jag bor i zon 3.

Uva negra säger inget annat än att det är en mörk druva, det verkar alltså vara en ospecificerad sort, men eftersom det är en V. vinifera så gillar den kalk. Självklart ska du vattna så mycket som behövs, inte efter schema, men visst ska den torka något mellan vattningarna, med så mycket blad går det dock snabbt. Mycket jord, flytande näring (urin går bra) och så mycket sol som möjligt är receptet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon