Full version: Kryddor ex gräslök
djur7
Hejsan!
Jag undrar om man kan sätta t ex gräslök som man köper i kruka i mataffären i en kruka och att det växer då?

Åsa, mälardalen zon 2
Det går. Det går bättre ju större kruka plantan odlats i och om de sitter i jord. De där som sitter i pyttesmå krukor och nästan bara har rötter i krukan är svårare att lyckas med.

(annars säljs det ju ofta sånt som gräslöksplantor menade för vidareodling i trädgård och liknande ganska billigt på torg just nu och med de brukar man lyckas bättre än de som är hårt drivna i växthus som ofta säljs i matbutikerna)
djur7
Tack för svar. Jag skall prova med de köpta i mataffär. Jag bor på Åland och här säljs det inte på torget däremot i blomaffärena men det är så dyrt :=)
Crazy4Flowers
Fungerar hur bra som helst med dom i små krukor när det gäller gräslöken. Jag köpte för ett par år sedan på ICA och delade upp plantan i små små bitar och planterade som en häck, den vart gigantisk och jag ledsnade på den i fjol tog bort allt och sparade en tuva, så snygg när den blommar men den vart så stor och tog över den lilla rabatt jag satt den i.

Lagat mycket mat med den i, super att frysa in så har man hela vintern också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon