Full version: gula buxbomsklot
ÅsaRosenqvist
Mina klot från i höstas är nu gula. Vad göra? Jag ska klippa dem, eller hur?
Shabbadang
Har det stått i kruka eller i marken? Om i kruka så är det bara att kasta dem. Om de står i mark så kan det ju komma nytt nerifrån. Klipp bort allt visset och vänta ett tag.
ÅsaRosenqvist
Tack för svar!!
De står i kruka.....men jag ska prova att klippa dem ändå. de har alltså frusit,eller???
Shabbadang
CITAT (ÅsaRosenqvist @ 24-05-2011, 10:30) *
Tack för svar!!
De står i kruka.....men jag ska prova att klippa dem ändå. de har alltså frusit,eller???

Säkert. Jag vet inte var du bor, men i år har vi haft kallt i hela landet. Kruka är ingen bra ide för buxbom som ska övervintra.
ÅsaRosenqvist
Ok. En trädgårdsmästare jag anlitade sade att det kunde funka. Jag bor i Gävle vid havet, allså zon 4-5.....
Provar som sagt att klippa ner ändå och hoppas på mirakel!!!!
Shabbadang
CITAT (ÅsaRosenqvist @ 24-05-2011, 10:48) *
Ok. En trädgårdsmästare jag anlitade sade att det kunde funka. Jag bor i Gävle vid havet, allså zon 4-5.....
Provar som sagt att klippa ner ändå och hoppas på mirakel!!!!

Buxbom är inte ens säkert härdig i mark där så det var inget bra råd du fick där.
ÅsaRosenqvist
Så, då var det klippt!!! Tyckte jag kunde skymta lite grönt därunder....
Shabbadang
CITAT (ÅsaRosenqvist @ 24-05-2011, 12:42) *
Så, då var det klippt!!! Tyckte jag kunde skymta lite grönt därunder....

Hoppas det kommer något då. Den snörika vintern kan ha räddat buxbomen. Hade det varit barfrost så hade det nog varit klippt i dubbel bemärkelse :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon