Full version: Ölandstok
mejeriet
På min koloni har jag några ölandstokar som nu blivit i största laget. Hur och när kan de beskäras och kan någon av dem flyttas? I så fall när?
Fialotta
Hej!

Stora tokar är det svårt att flytta på är min erfarenhet...men jag klipper ner
mina hårt på sensommaren...kan även göras tidig vår men då blommar dom inte den sommaren.

Dom blir som nya efter ett klipp...brukar hålla efter mina och formklippa dom lite då o då...ett bra sätt smile.gif

Hoppas du fick en ide nu...Lycka till wub.gif
nilla
Jag flyttade en stor gammal tok vid helt fel tid - mitt i sommarn. Den blev lite chockad men hämtade sej och på slutet av sommarn såg den riktigt pigg ut igen.
Verkar vara tuffa och samarbetsvilliga buskar!

Gunilla
Tesa
Jag hade en hel häck en gång som enligt svärfar skulle gå an att såga av 10 cm över marken när den började bli riktigt risig och ful
-sagt och gjort...
...nu har jag 3 buskar kvar av kanske 15 unsure.gif men jag är faktisk tinte ledsen för det för det blev plats för en rabatt istället tongue.gif
Ewa L
CITAT (Tesa @ 21-02-2004, 23:18)
Jag hade en hel häck en gång som enligt svärfar skulle gå an att såga av 10 cm över marken när den började bli riktigt risig och ful
-sagt och gjort...
...nu har jag 3 buskar kvar av kanske 15 unsure.gif men jag är faktisk tinte ledsen för det för det blev plats för en rabatt istället tongue.gif

Oooops, jag klippte ner hela min häck (inte min, utan... ja, ni förstår) förra året. Visserligen står den inte högst på listan av växter jag värderar högt, men vill inte gärna se den gå hädan. Kanske främst för att grannar som kommenterade inte skall få rätt! unsure.gif wacko.gif
Hannele
Underhållsbeskärning är alltid bäst, med de flesta buskar.
Vissa buskar tål hård slakt, men blir inte vackrare av det... man förlurar ett års blomning.
Beskär bort några av de äldsta grenarna, ända ner till marken. Regelbundet.

Mitt motto:
Det ska inte synas, att man har jobbat i trädgården.
Kerstin
Jag behöver inte fundera på om och hur jag ska beskära min två år gamla ölandstok - det är redan gjort. Ett snyggt litet klot hittade jag vid gårdagens besök vid stugan och åbrodden som jag själv brukar klippa ner i april var också klar. Små pärlor i rabatten talade om vem som gjort jobbet: Herr Hare hade varit i aktion. Han klipper snyggt så han blir förlåten för det här. Men fruktträden och hallonen är noga instängda med nät!

meddelar Kerstin
Tesa
CITAT (Ewa L @ 23-02-2004, 07:54)
Kanske främst för att grannar som kommenterade inte skall få rätt! unsure.gif  :wacko:

Hehe, jag fick ju rätt gentemot svärfar då..... tongue.gif tongue.gif för jag trodde aldrig riktigt på att det skulle gå...
Betty
Jag kapade ner en grupp gamla tokar för några år sedan, lämnade bara 10 centimeters-stubbar. Den blev som ny efter ett par år! Missade förståss en blomning men det var det värt! rolleyes.gif
Terese på Ingarö
Så (10 cm ovanför marken, nåja kanske15-20 ibland) har jag gjort flera gånger med min tokhäck. Den blir jättefin! Den står torrt och i full sol mot en vägg. Jag har beskurit både tidig och sen vår eftersom jag inte varit så rädd om den. Men jag börjar gilla den just för att den tål allt och går att hålla så snygg (formklippning fungerar inte så bra enligt min erfarenhet)
Jag var dessutom just på beskärningsföredrag och fick höra att just så ska man göra: 10 cm ovanför marken.

hälsar
kerstin z5-6
Vattna klite extra om våren är torr så kommer grannarna inte att ha nåt att säja tongue.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Cilla
Jag har ungefär samma motto som Hannele: Det ska inte synas att man varit framme med sekatören. Men med mina ölandstokar går jag bet. De vill inte komma igen efter vanlig underhållsbeskärning och ersätter inte de bortskurna grenarna med nya. Antagligen behöver de jordförbättring eller mer ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon