Full version: Röda vinbärsbuskar
Trinity85
Jag har två väldigt gamla vinbärsbuskar som är flyttade till vår tomt från en annan för två år sedan, jag får dom inte att återhämta sig från flytten utan de ser väldigt ledsna ut med små blad och halvdöda grenar. Är det värt att lägga ner energi på dessa buskar eller bör jag ta bort dom och sätta nya istället? Kan det hjälpa att klippa ner dem helt och låta dem komma på nytt? Hur ska de gödslas? Tacksam för svar.
Shabbadang
CITAT (Trinity85 @ 24-05-2011, 09:17) *
Jag har två väldigt gamla vinbärsbuskar som är flyttade till vår tomt från en annan för två år sedan, jag får dom inte att återhämta sig från flytten utan de ser väldigt ledsna ut med små blad och halvdöda grenar. Är det värt att lägga ner energi på dessa buskar eller bör jag ta bort dom och sätta nya istället? Kan det hjälpa att klippa ner dem helt och låta dem komma på nytt? Hur ska de gödslas? Tacksam för svar.

Ja, du kan få fart på dem genom att klippa bort alla äldre grenar och bara spara några få unga skott. Det skulle visserligen ha gjorts tidigare i vår eller egentligen direkt vid flytten, men du har inte så mycket annat att välja på nu.
Trinity85
Okej tack för svaret, ska prova det! Någon som vet hur man bäst gödslar vinbär?
Shabbadang
CITAT (Trinity85 @ 26-05-2011, 12:19) *
Okej tack för svaret, ska prova det! Någon som vet hur man bäst gödslar vinbär?

Ta vad som helst som innehåller näring. De är inte kinkiga. Gödsla dock måttligt.
dahla
Vattna ofta och mycket... när man flyttar buskar förstör man ju en och annan fin tråd från rötterna och växterna får svårt att ta upp vatten.
Aqvakul
Ja, vattna är faktiskt viktigare än gödning när det gäller nyplanterade plantor..
Trinity85
Tack så mycket, nu ska jag ut vårda smile.gif Dock verkar inte vatten vara något problem då vi bara har regn, regn och regn här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon