Full version: Rda vinbrsbuskar
Trinity85
Jag har tv vldigt gamla vinbrsbuskar som r flyttade till vr tomt frn en annan fr tv r sedan, jag fr dom inte att terhmta sig frn flytten utan de ser vldigt ledsna ut med sm blad och halvdda grenar. r det vrt att lgga ner energi p dessa buskar eller br jag ta bort dom och stta nya istllet? Kan det hjlpa att klippa ner dem helt och lta dem komma p nytt? Hur ska de gdslas? Tacksam fr svar.
Shabbadang
CITAT (Trinity85 @ 24-05-2011, 09:17) *
Jag har tv vldigt gamla vinbrsbuskar som r flyttade till vr tomt frn en annan fr tv r sedan, jag fr dom inte att terhmta sig frn flytten utan de ser vldigt ledsna ut med sm blad och halvdda grenar. r det vrt att lgga ner energi p dessa buskar eller br jag ta bort dom och stta nya istllet? Kan det hjlpa att klippa ner dem helt och lta dem komma p nytt? Hur ska de gdslas? Tacksam fr svar.

Ja, du kan f fart p dem genom att klippa bort alla ldre grenar och bara spara ngra f unga skott. Det skulle visserligen ha gjorts tidigare i vr eller egentligen direkt vid flytten, men du har inte s mycket annat att vlja p nu.
Trinity85
Okej tack fr svaret, ska prova det! Ngon som vet hur man bst gdslar vinbr?
Shabbadang
CITAT (Trinity85 @ 26-05-2011, 12:19) *
Okej tack fr svaret, ska prova det! Ngon som vet hur man bst gdslar vinbr?

Ta vad som helst som innehller nring. De r inte kinkiga. Gdsla dock mttligt.
dahla
Vattna ofta och mycket... nr man flyttar buskar frstr man ju en och annan fin trd frn rtterna och vxterna fr svrt att ta upp vatten.
Aqvakul
Ja, vattna r faktiskt viktigare n gdning nr det gller nyplanterade plantor..
Trinity85
Tack s mycket, nu ska jag ut vrda smile.gif Dock verkar inte vatten vara ngot problem d vi bara har regn, regn och regn hr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon