Tuvsnöbär
Snart kommer det hantverkare hem som ska dränera runt huset.
Mot norr/nordöst täcks fasaden av klätterbenved, som trivs alldeles förträffligt. Klättrar obehindrat.
Nu måste vi ordna så att de kan överleva medan det grävs!

Jag vet att jag måste skära ner plantorna, men HUR ska jag skära det? Tacksam för tips!!
Vi kommer försöka få upp en redig rotklump runt varje planta, som får vila i varsinn upphängd depå.

Ska jag skära ner allt rakt av, ända nere vid basen? Eller ska jag låta några rankor vara kvar, skära av andra och liksom skära in bladverket så att bladmassan begränsas (men vissa rankor är kvar)??

Tror ni att vi kan klara dom? Det vore tråkigt om de inte skulle överleva!

ZON: Stockholm

Shabbadang
Du får skära ner kraftigt. Spar en halvmeter och gräv upp rejäla klumpar som du jordslår och vattnar ordentligt.
Tuvsnöbär
Tack, hade missat ditt svar Shabbadang!

Men, måste jag verkligen skära ner rubbet till en halv meter över marken? Kan det fungera om jag lämnar någon ranka som får klättra kvar? Säg att jag sparar, och skär in, 2 stycken rankor av 6-7 vedartade rankor...?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon