Tappäla
24-05-2011, 10:06
Jag har satt basilika från frö, de kom upp snabbt o är nu omsatta en och en i små plastkrukor i vanlig krukväxtjord (m näring). Nu börjar dock en del blad få "fläckar" och de verkar uttunnade. Det ser ut som om klorofyllet har försvunnit. Se bifogad bild.
Är det normalt? Kommer det att försvinna vid utplantering? Vad kan det bero på? Andra tips inför utplanteringen, som jag tänkt göra direkt i jordsäckar, där jag gjort hål för utvatten på undersidan. Tips?
mvh Lisbeth
Kakiszon5
24-05-2011, 11:02
Står de i stekande sol? För det kan vara att bladen har bränts lite, kanske stod de skuggigare tidigare innan du planterade om?
Anja Danmark
24-05-2011, 18:08
Enig - det ser ud som for meget sol...
Jeg er ikke sikker på, at det er godt at dyrke basilikum i plantesække - de kan godt lide at have det tørt lige omkring stilken og rådner let, hvis det er for fugtigt...
Det ville nok være bedre at have dem i store potter, som kan vandes nedefra - sådan går jeg i hvert fald selv med gode resultater!
Tappäla
25-05-2011, 18:23
Tack, ja de står i full sol eftersom jag läste att de vill ha sol minst 5 tim/dag. Ska tänka på det! Ska även fundera på detta med odling i säck, eller om jag kan ordna nån sorts bevattning underifrån i krukor eller på annat sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.