Alba
Jag har 3 st gamla mjölkannor - ni vet de som ofta stod på mjölkpallar förr i tiden.
Mina är målade i blått.

Jag vill ta bort färgen och ta fram ursprungsytan.
Hur gör man det för att det ska bli bra från kannorna ?

Jag har ingen aning hur de ser ut under färgen men om de är fula så målar jag dem igen.
malcolm
Förr i världen fanns det något som hette Bums, en slags gel som skulle strykas på målade ytor. Vet dock inte om det existerar fortfarande eftersom det förmodligen var extremt giftigt men det borde finnas något liknande, fråga på din närmaste färgaffär/byggvaruhus.
*Stintan*
Beroende på vad det är för typ av färg men man kan ju testa med en värmepistol och skrapa.
Vet inte hur det skulle fungera med lut.
malarmaster
värme pistol på metall funkar dåligt då metallen fördelar ut värmen snabbt så ytan blir aldrig tillräckligt varm.bättre då med färgborttagning,finns flera varianter,sök i en välsorterad färgaffär.sedan beror det lite på med vilken färgtyp det är målat med,vattenbaserade typ plastfärg tas bort med rödsprit,oljefärger är lite knepigare,går att blanda kaustiksoda o tapetklister(pulverform) så får man något liknande bums.blanda isåfall kaustiksodan i vatten o rör därefter ner klistret.var extremt försiktig då det fräter duktigt. är mjölkkannorna av aluminium rekommenderas inte färgborttagning då den ger sig på aluminiumet också. enklaste är nog att måla om dem direkt i önskad kulör,de var inte särskilt snygga orginal. Ulf
malcolm
Kan tänka mig att det inte äe så snyggt under färgen för det fanns säkert en anledning till varför de blev målade, vill man få dem att se ut som "förr i tiden" kan man måla om dem med silverfärg.
Alba
Jag har ingen aning om material eller vilken färg de målats med. De såg ut som de gör nu när jag fick dem.
Det kan ju vara så att de målades blå för att de var fula eller så är det någon med förkärlek till blått.
De är ganska tunga så det är nog inte aluminium.

Jag ska fråga på en färgaffär vad de rekommenderar.

Tack för era svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon