Carina i Västerås
Hej
Mitt olivträd behöver friseras, men hur ska jag klippa det för att det ska se fylligt och symetriskt ut? huh.gif
Trädet är ganska stort, 1.8-1.9m högt, och stammen är ca 3cm i diameter.
Problemet är att grenarna sitter på 2/3 runt stammen, sista 1/3 är grenlös.
Hoppas ni fattar hur jag menar?!
Jag vill att det ska vara grenar runt om men inga grenar vill bryta ut på den nakna delen.
Sen så vill jag klippa in en del grenar. Är det bara att knipsa eller är det nåt särskilt jag ska tänka på då? Trädet brukar stå i växthuset på somrarna och det växer så det knakar då.
För tillfället står det i ett soligt men svalt fönster och blommar med små vita pytteblommor. wub.gif

Sen så funderar jag på om kamelior behöver beskäras?
Kamelian växer också bra men jag vill att den ska se fylligare ut.
Har ni nåt bra tips?

Hälsningar Carina
gmasterb
Hejsan Carina.
Tycker att du gör bäst i att vänta tills blomningen är över. Ger man trädet beskärning nu så kan trädet chockas och det vore synd.
Men däremot det du kan göra nu är att välja ut grenar som du sedan med hjälp av en lite grövre ståltråd, gärna en tråd i koppar. Vira runt den ett flertal varv tills du kommer till stammen och fortsätt då även en bit till. Du får inte binda tråden för hårt. Tänk att ditt finger vore grenen och spänn då inte tråden så hårt att det skulle göra ont på dig., =)
Sen är det bara att rikta in grenarna sakta men säkert åt det håll där du vill ha dem. Efter ett halvår (när sommaren börjar lida mot sitt slut) kan du lätt ta bort tråden och se vad som hänt.
Däremot camelian passar aldeles utmärkt att beskära om den nu inte har knopp eller är i blom.
Lycka till..
//Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon