Full version: Purjolök
Beatis
Jag skulle sätta över mina förodlade purjolökar i en annan jord för de verkade inte må så bra. När jag gjorde det var jag inte tillräckligt varsam så många av de tunna rottrådarna bröts av. Inte helt, men de kortades ganska mycket. Visste inte att rötterna var så långa... Mina plantor är nu ca 1-1,5 dm. Tror ni de kommer klara sig trots min oförsiktiga hantering?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de kommer klara sig
Thilda
Odlade du de från frö? Jag har nämligen odlat från frö men de har inte blivit värst tjocka...
merlin68
De som fortfarande är klena på senhösten låter jag stå kvar över vintern (zon 3-4). De skördar jag våren/sommarne därpå innan de går i blom.
Platinum
CITAT (Thilda @ 02-06-2011, 19:05) *
Odlade du de från frö? Jag har nämligen odlat från frö men de har inte blivit värst tjocka...

Det är nog ganska normalt, jag frösår i jan-feb och mina brukar se ut som klena gräslöksstrån när jag sätter ut dem i landet i mitten på maj och nu efter att de rotat sig i landet ser de nästan ut som normalstora gräslöksstrån.
Thilda
Okej! Jag lade också mina i landet, fick tips av en odlarbekant att man ska knipsa av de så blir de grovare. Dessutom ska man gärna så de i luftig jord smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon