Full version: Kan detta fungera?
LenaFriman
Har en sträcka på ca: 20m som vätter mot vägen. Där har jag planterat buskar och träd.
vill ej ha en vanlig häck.

Har tänkt att plantera in perenner med buskarna och träden och måste då få bort grässvålen.

Till saken hör att det växer åkerfräken överallt. Tänkte slippa gräva bort grässvålen.

Vill kantskära en låååång rabatt och sätta tidningspapper med jord på.

Dör åkerfräken under tidningspappret om jag sätter tjocka lager??? confused.gif

Vill inte lägga ut svart plast i 2 odlingssäsonger för att ta död på eländet, vill plantera nuuuuuuu!!! naughty.gif
Gossen Ruda
Inte ens Roundup hjälper alltid mot åkerfräken, det säger en del. Du kan inte ta död på åkerfräken genom att täcka det om du inte täcker det hektarvis. Rötterna går kors och tvärs och binder samman stora områden. Jag skall experimentera med olika bekämpningar i år men det tar tid innan resultaten kan redovisas.
kerstin z5-6
Eftersom du bor i z6 och har kallt som jag kanske du ska göra en upphöjd rabatt permanent i stället.
Fördelen är ju att de tinar lite fortare och växterna mår bra av det.
Tidningspapper hjälper inte mot åkerfräken , geotextil håller emot om du täckar rabatt + en yta runt rabatten
Nackdelen är att du måste fixa något sorts kantstöd-torvblock blandat med stora stenar tex.
Den här typen av rabatt måste även placeras framför träd/ buskarna som inte gillar en sådan landhöjning ...
fvd
Jag har tyvärr gedigen erfarenhet av åkerfräken. Den går inte att utrota den helt men man kan få viss kontroll över den. Om jag visste att du hade resurser (vilket inte jag hade) skulle jag rekommendera en grävskopa och gå ner på 1 1/2 m djup och köra bort jorden och lägga på ny. Men för den sakens skull skulle man inte få bort allt men det är det enda man kan göra. Jag hade åkerfräken som vandrade in från mina grannar och jag agerade annorlunda beroende på var den dök upp. I gräsmattan penslade jag försiktigt med roundup innan det kom fler. På en grusgång grävde jag bort 1/2 m och lade tjock svart duk och lade tillbaka gruset det kom upp någon då och då rakt genom plasten, då penslade jag med roundup gång på gång tills den tröttnade. Med tanke på diskussionen om glyfosat så vill jag poängtera att de behövs ynka lite en droppe för att det skall verka. Du skriver att du har den överallt och då är det svårt att se dina alternativ. Du skrev om en väg - kanske kan du fördriva den utanför tomten ? Om du planterar nu utan att göra något så får du upp den i häck och rabatter. Så har min granne det i sitt grösaksland. Jag grävde och forslade bort en yta på 40 m2 där jag har mina bär och grönsaker lade svart duk och ny jord och där är det lugnt 10 år efteråt. Lycka till vad du än gör.
LenaFriman
Kerstin, hade tänkt höja marken, bara lite, med buskar och träd däri. Tänkte sätta grus närmast stammar och sedan jord. Tänkte ha mycket marktäckare som inte behöver så tjockt jordlager. Vill ha höööga perenner som jag förstås gräver djupare hål för.

Får nog lov att täcka jordytan med plast i alla fall. Blir inte klok på alla funderingar kring detta ogräs. mad.gif
Crazy4Flowers
En liten undran, gör den någon skada?
Gossen Ruda
CITAT (Crazy4Flowers @ 26-05-2011, 18:32) *
En liten undran, gör den någon skada?

Bra fråga, vet ej men däremot brukar det inte växa något annat i kraftiga bestånd. KAN ju bero på att den kväver allt annat men jag vet som sagt inte.
LenaFriman
De är väl inte så snyggt med en massa äckel ogräs i rabatterna.

Frågan är om marktäckande perenner kan ta över och "ta död på fanskapet".
Gossen Ruda
CITAT (LenaFriman @ 27-05-2011, 08:32) *
De är väl inte så snyggt med en massa äckel ogräs i rabatterna.

Frågan är om marktäckande perenner kan ta över och "ta död på fanskapet".

Inte en chans. Precis som med kirskål har den en stort rotnätverk som gör att även hårt trängda plantor kan få näringshjälp från andra håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon