Full version: "Kompostorm"
Red Top
Tillhör det vanligheterna att kopparödlor håller till i kompostbehållare? För det är väl en sådan? Kopparödla alltså.

Den här rackaren såg jag och störde första gången i går. Döm om min förvåning, när den var kvar i dag. Det är en rejäl en. Tror aldrig att jag sett en fullt så lång och fet förut. Det kanske är en hona med buken full av ungar?

Kan den verkligen livnära sig på det den hittar i komposten. Mest grönsaksrester, kaffesump och äggskal? För våra fina kompostmaskar har den nog redan satt i sig.

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, men det är mörkt nere i komposten, så jag blev tvungen att använda blixt. Inte så bra, med tanke på ödlans glänsande skinn. smile.gif Var tvungen att "gräva" upp den för att få en bild överhuvudtaget. Den syntes bara delvis och var snabb på att gräva ner sig igen.

"Kompostorm"

Överbölingen
Vilken rolig grej. Förmodligen slipper du myrkolloni i komposten även om den käkar lite nyttonedbrytare i övrigt också.
KRT
Kan tänka mig att det finns en hel del smaskigt att äta i en kompost, som skalbaggar, spindlar, larver etc. Borde dessutom vara en skyddad plats att föda ungar på, om det nu var en dräktig hona....
Gunilla T
Vi har dem i komposten, de är många och i olika storlekar. När man gräver om komposten ser man dem - att tänka på så man inte sticker ner en grep rakt i komposten
Meriona
Så fin! wub.gif
Gossen Ruda
Det är vanligt. Därför använder jag aldrig spade i komposten, inte sen jag delade en i 4 delar. Rekordet är 12 st i olika storlekar. Hela, oskadade.
Red Top
Tack för alla svar.

Vi har haft kompostbehållaren, i säker 15 år och aldrig förut har jag stött på en kopparödla. Möss i mängd, som lyckats knapra sig in genom plast och frigolit, en sommar, när det var ovanligt torrt, men inga ödlor.

Jag trodde de trivdes bättre i friska luften. När jag först fick syn på en del avkroppen ovanför kompostmaterialet, tänkte jag att det var en ovanligt fet daggmask. Sen slog det mig vad det var.

Vi använder grep i komposten, men behöver sällan rota runt särskilt djupt. Nu får vi/jag vara ännu försiktigare.

Tur förresten att det inte var min man som fick syn på den. Han är inte rädd för ormar, men han tycker alla ormliknande varelser är synnerligen obehagliga. Jag kanske inte ska berätta för honom utan sköta komposterandet själv. wub.gif

Att det dröjde så länge innan jag återkom, beror på att "vågorna" som håller mitt mobila bredband i kontakt med masten måste ha blåst runt alldeles förfärligt i dag. Kraftiga stormbyar och c:a tre minuters uppkoppling per försök. Irriterande. mad.gif Nu är det natt och har slutat blåsa.
Aqvakul
Var rädd om dina kopparödlor.. De är bara såå fina! wub.gif
Red Top
Självklart ska jag vara rädd om den/dem. Ja visst är de fina! smile.gif
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 24-05-2011, 18:41) *
...När man gräver om komposten ser man dem - att tänka på så man inte sticker ner en grep rakt i komposten

-fear-.gif Tack för varningen! Har aldrig sett en kopparödla i komposten och brukar sticka grepen i den.
Whiskuchi
Jag kan tänka mig att den tycker det är varmt och skönt i en kompost smile.gif Vem vet, den kanske tar sig därifrån och äter på annat håll men ringlar tillbaka för att slappa?
ängsvädd
Grattis biggrin.gif Ja, gott om mat och värme - är nog ett toppenställe för en kopparorm/kopparödla biggrin.gif Dukat smörgåsbord biggrin.gif
Hmm - om man inte ska använda grep - hur ska man då kunna vända komposten - med en träpinne?
Gossen Ruda
Kan ju lägga upp en bild från 2007 även om det "bara" var 8 st den gången. biggrin.gif

CITAT (ängsvädd @ 25-05-2011, 10:28) *
Grattis biggrin.gif Ja, gott om mat och värme - är nog ett toppenställe för en kopparorm/kopparödla biggrin.gif Dukat smörgåsbord biggrin.gif
Hmm - om man inte ska använda grep - hur ska man då kunna vända komposten - med en träpinne?

Man får inte gräva för djupt, mer rafsa ihop från ytan. Ödlorna fattar vinken och söker sig djupare eller bort därifrån.
*Stintan*
Varför har du dom i en hink? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-05-2011, 14:10) *
Varför har du dom i en hink? unsure.gif

För att hålla dem ur vägen när jag gräver om komposten. Jag samlar upp dem för att sen när jag är klar återbörda dem. Nu har jag alltid en näve kompostmaterial och täcker med så att de håller sig lugna men då var det svårt att fota ödlegropen.
Tulipanaros
Oj Ruda! Jag har aldrig sett något liknande. Häftigt. Och även om jag verkligen gillar kopparödlor så.. liite obehagligt!
Gossen Ruda
Årets skörd vid kompostomgrävningen, bara 4 st.

Någon dag senare när jag skulle lägga i lite avfall fanns det en liten snok som var där och snokade. Den hann dock försvinna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon