Full version: Blomstertobak
nilla
Det kanske inte är så konstigt med tanke på dom minimala fröna... men- jösses! Vad små dom spröda plantorna som stuckit upp är! ... och så många.

När ska man skola om dom och hur ska man bära sej åt för att dom ska lyckas överleva och bli stora frodiga plantor?

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
När de visar karaktärsblad brukar det vara dags att skola ut dem. Har du sått väldigt tätt kan det vara bra att gallra så de små fröplantorna får plats att växa något, de växer ganska platt mot marken. Plantera om tobaken gradvis i större kruka under våren och låt dem stå riktigt ljust och kanske något svalare så de inte ränner iväg.
nilla
Hmmm... hoppas dom hunnit biffa till sej lite innan karaktärsbladen dyker upp, annars kommer min karaktär att sättas på prov när jag ska förmå mej att sticka mina jättefingrar i krukan... smile.gif

Tack för rådet, det ska bli spännande att se om jag kan hålla dom vid liv i flera månader i mitt köksfönster.

Gunilla
petrea
Hej!
Tobaksplantor är en av mina favoriter bland de förkultiverade växterna!
Det svåraste för mig är att de blir så låånga innan de är utplanteringsfärdiga.

Brukar sätta dem ordentligt djupt vid varje omplantering, och se till att de står ganska svalt och ljust.
Ett extra lysrör är optimalt!

Har just byggt mig en hylla för förkultivering efter tips här på Odla.
Den är superbra och tar nästan ingen plats,=Elfa hylla á la Ingrid!! smile.gif

Lycka till med plantorna!

Petrea
biggrin.gif

Det är bättre med en tokig idé än inga alls!! laugh.gif laugh.gif
nilla
Sätta ner dom djupt - det ska jag komma ihåg!

Jag har sått Lime och vita och hoppas dom tar sej - det är som sagt första försöket för mej. Tobaksplantor är så fina!

Tack för lyckönskningarna - förhoppningsvis kan jag lägga upp en bild i albumet nån gång i augusti ... ja, man ska va optimist rolleyes.gif

Gunilla
Ewa L
Tror du är optimist med fog. Blomstertobak och dubbla Petunior var det första jag gav mig på — helt utan frökunskaper och utrustning.

Men det funkade! Bilden är tagen året efter jag sådde, dvs de kom upp av sig självt pga att jag hade haft några där året innan!! wub.gif wub.gif Då förstår du hur "känsliga" de är!

fiffigafrun
Får jag komma med ett litet tips vid gallring av pytteytteplantor? Använd pincett att noppa bort de oönskade plantorna med! Funkar jättebra tycker jag.

Har också nyss satt tobak o det blir så himla tätt hur man än gör tycker jag... Men jag lyckades jättebra (första gången) med narcisstobak i fjol. De sådde jag i januari visserligen o blev också gigantiska innan jag kunde plantera ut dem.

/Karin
vickeva
Hur tidigt ska man så tobaksplantorna? Jag kunde inte behärska mig utan pillade ner några för ett par veckor sedan,men eftersom det står mars-april på påsen, så sparade jag de flesta till lite senare. Vad tycker ni?
kerstin z5-6
fråga Fiffiga frun -Hon såg väl inte ut genom fönstret de sista v i maj i fjol -eller smile.gif
I år är det min tur laugh.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif tongue.gif
fick ett bryt o sådde för två v sen -vänta till mitten -slutet av mars är mitt råd smile.gifsmile.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif
Mi70
Tobaksplantor sådde jag förra året, hade tusentals småplantor men lyckades bara plantera om en handfull då de är så små och många!

Ett tips som jag kom på försent, är att så i torvbriketter och var noga med så få frö i varje, noppa eller klipp bort de plantor som blir för många, drar man upp kan den plantan man vill behålla följa med.... så jag brukar klippa ner de som jag inte vill ha kvar. När du planterar om slipper du gräva loss plantan med jättefingrar då du enkelt sätter ner torvbriketten i en större kruka, jag brukar klippa lite jack i den ganska sega väven så brukar det bli bra.... biggrin.gif

Plantorna blir jättestora och blommar länge, länge, svårt att tro då man ser de pluttiga små plantorna i början! Mina blev drygt en meter höga med en bladrosett som var jättestor!
kerstin z5-6
Tobaksplantor är inte känsliga så de kan stå i byttan -jättetätt till de har två tre rejäla blad , då kan man skeda ur en hög och skola ut smile.gif
nilla
Lyckades för några dar sen med försiktiga fingrar,sax och pincett gallra bort ca 3/4 av de små ur småkrukorna - och jösses, så glada dom kvarblivna blev. Jag tror dom har fördubblat sej sen i förrgår!

Men jag börjar förstå hur man kan drunkna i småplantor så småningom... måmga blir det trots att jag sådde väldigt återhållsamt.
Hmmm... och jag som inte ens har börjat så blåsalvia, blomma för dagen, basilikorna, tomaterna och alla dom andra femtielva frösorterna jag samlat på mej i år.
Glad att dom 25 olika perennsådderna står tryggt under snön tillsvidare.

Kan man ta ut ledigt med föräldrapenning för omskolning? rolleyes.gif

Gunilla
vickeva
CITAT (nilla @ 01-03-2004, 18:15)
Kan man ta ut ledigt med föräldrapenning för omskolning? rolleyes.gif

Absolut!!!!!!!!!!!!!! tongue.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Unn
CITAT (vickeva @ 01-03-2004, 18:35)
CITAT (nilla @ 01-03-2004, 18:15)
Kan man ta ut ledigt med föräldrapenning för omskolning?  :rolleyes:

Absolut!!!!!!!!!!!!!! tongue.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif

Å vad bra! jag som har några dagar sparade av min föräldraledighet, visserligen för _inskolning_ , men det kanske är en tolkningsfråga wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon