coolciw
24-05-2011, 17:54
spacepingo
25-05-2011, 10:51
Ingen aning tyvärr, men den var jättehäftig med de röd/gröna bladen
Är det en Kaffeplanta eller en kärna från en exotisk frukt som planterats?
Tycker också att det påminner om en kaffeplanta men de brukar ju ha grön undersida...
coolciw
27-05-2011, 14:34
Jag har inte en aning om vad det kan vara eftersom jag har fått den och den i sin tur inte heller hade någon aning. Skulle gissa på att den är ca 15 år och är 1,50 hög om det nu skulle hjälpa någon. Har själv googlat och tycker också att den påminner om en kaffeplanta men tycker inte det stämmer riktigt.
tack för era svar
spacepingo
28-05-2011, 09:25
Kanske påmner om kaffeplanta men inte riktigt. Min kaffeplanta har inte röda undersidor på bladen. Dessutom så tycker jag att stammen ser annorlunda ut. Barken på fotot ser ganska hård ut, min kaffeplanta har lite "lös" bark. Den har lösa flagor i flera lager är väl den bästa beskrivningen jag kan komma på.
jag tycker den påminner om trädkaktus men jag vet inte helt säkert.
Det finns en sådan växt i Bergianska trädgården i stockholm. Mindes att jag fotograferade precis en sådan växt där förra året och jag till och med hittade bilden. Tyvärr var jag sämre på att fotografera växtnamnet. Men om du bor nära kan du ju kika in där. Annars, ifall ingen kommer på vad det är för säkert så kan du säkert maila dem och fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.