dvln666
24-05-2011, 19:56
hejsan! har idag köpt en zilga och undrar vilken jord man skall till den har grävt en grop som är 60cm runt och 60 djup kanske. tänkte ha den mot en vägg i söder läge, skall man sätta upp en spalje bakom den..
skulle vara roligt om någon kunde tala om för mig hur jag skall gå till väga.
för enligt handelsträdgården jag köpte den så tyckte dom att det skulle duga men planteringsjord, men enligt vad jag läst på detta forum så verkar det vara lite delade meningar..
tack på förhand
MissLeia
24-05-2011, 20:14
Jag planterade en zilga för en månad sedan och om jag inte missminner mig så kom jag fram till att det skulle vara lite surare. Jag har lerjord och gjorde en häxblandning av min befintliga jord, torv, ko på påse. Den växer så det knakar och har vuxit ett flertal dm redan nu så trivas verkar den göra!
Aqvakul
24-05-2011, 20:14
I princip föredrar den sur jord - rhododendronjord och/eller ogödslad torv... Men den verkar inte så kräsen, utan funkar bra även i mer neutral jord...
merlin68
24-05-2011, 20:26
[quote name='Aqvakul' date='24-05-2011, 21:14' post='1409988']
I princip föredrar den sur jord - rhododendronjord och/eller ogödslad torv... Men den verkar inte så kräsen, utan funkar bra även i mer neutral jord...
Jag har ett flertal sk staketdruvor i min sandblandade lerjord sedan 8 år tillbaka och det funkar finfint. Växer så det knakar och har tjocka stammar. Har även testat att blanda befintlig jord med rododendronjord men tycker att de övervintrar sämre då samt växer längsammare och ger sämre skörd. Tror en neutral jord är bäst. Undvik bara kalk.
dvln666
24-05-2011, 20:42
så tycker ni att jag skall plantera i planterings jorden eller skall jag åka massa mil xtra för att få tag på rhododendron jord?, finns inte på orten där jag bor.
merlin68
26-05-2011, 21:47
Plantera i den jord du har om du har neutral jord. Om din jord är extremt kalkrik ska du blanda upp den med rododendronjord.
Aqvakul
26-05-2011, 22:04
CITAT (merlin68 @ 26-05-2011, 22:47)

Plantera i den jord du har om du har neutral jord. Om din jord är extremt kalkrik ska du blanda upp den med rododendronjord.
Du kan ju "fylla på" med rhododendronjord senare och lite efterhand...
Powerowic
28-05-2011, 20:50
Vi har våran i kalkrik jord och den växer ändå bra, hyfsad skörd och årsskott på 2-3 m efter 8 år
Hej
Den kan leva i alla jorden men trivs mera lera sandig jord.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.