Leonard91
Jag sådde fröer (Stupice och Tigerella) den 25e mars i våras och de växte på bra fram till första omplanteringen. Jag sådde dem i P-jord i väldigt små krukor och planterade om den när hjärtbladen slått ut (höjd: ca 4cm) i tetrapack med ny P-jord, den 24 april. Då hade jag dem utomhus under dagtid och tog in dem på kvällen, vissa dagar glömde jag dem kanske ute lite för länge på kvällen men de stod aldrig ute HELA kvällen iaf. De utvecklade ytterliggare ett bladpar men stannade sedan i växten och har inte växt någonting sedan dess. Sedan 1-2 vecka tillbaka står de utomhus dygnet runt och 8 av 10 tomatplantor har knäckts i vinden sad.gif
Jag bor i zon 2 (tror det i varje fall) i Göteborg på en balkong i västerläge.

Någon som har en aning om vad som gått snett med min första sådd av tomat så att jag kan göra rätt nästa år?
HelénE
Det är nog helt enkelt för kallt. Jag bor i Stockholm zon 2 och mina har bara fått vara ute när det varit riktigt varmt ute (minst + 15 i skuggan) och inte blåst. Sista veckan har det blåst mest hela tiden så då har de fått stå inne i söderfönster.

Ta in de som inte knäckts och vänta med att ställa ut dem tills det är varmare ute.

Helén
Jordgubbe
Anledningarna kan ju vara många, men tiden för sådd låter helt ok. P-jorden använder jag i regel endast som ett mellanting mellan såjord och någon lite kraftigare jord (med lite mindre kväve och lite mer kalium och fosfor).

En sak som jag själv brukar ha otur med varje år är att även om jag är noga med att tjuva tomaterna så har jag alltid otur med att få dubbeltoppar och då kan det växa sämre eftersom man helt plötsligt har två toppar vilka båda tenderar att växa uppåt.
katah
Läser jag rätt att du har planterat dina tomater i väldigt små byttor?

Jag tror att det är den största boven i dramat. Kolla rötter, du har nog inte jord kvar alls i krukan,
bara massa rötter.

Jag sådde också någon gång i mars de flesta av mina tomater och de är halvmeter höga om inte mer och har redan tomater på gång.

Så ta fram MINST 1 liters krukor och plantera om en gång till. Om plantan har vuxit något nypa bort de nedersta bladen och plantera din planta så djupt det går, lämna bara det översta bladparet synligt över ytan.
Tomaten utvecklar rötter från hela den delen som hamnar under ytan.

Tomaten tar igen snabbt! Du kan även ha dom inne några dagar om det blir ruskigt väder.
De gillar värme och har nu gott om sol när vi är inne i maj-månad.

Men som sagt , minst en liters kruka ( en mjölkkartong med några hål på botten och en fat under fungerar utmärkt)
FlitigaLisa
Japp - större krukor är nog medicinen. Mina tomater som jag sådde i mars står sedan några veckor i 10-litershinkar och de är dryga en meter höga...
HelénE
CITAT (katah @ 25-05-2011, 07:39) *
Läser jag rätt att du har planterat dina tomater i väldigt små byttor?

Jag tror att det är den största boven i dramat. Kolla rötter, du har nog inte jord kvar alls i krukan,
bara massa rötter.

Jag sådde också någon gång i mars de flesta av mina tomater och de är halvmeter höga om inte mer och har redan tomater på gång.

Så ta fram MINST 1 liters krukor och plantera om en gång till. Om plantan har vuxit något nypa bort de nedersta bladen och plantera din planta så djupt det går, lämna bara det översta bladparet synligt över ytan.
Tomaten utvecklar rötter från hela den delen som hamnar under ytan.

Tomaten tar igen snabbt! Du kan även ha dom inne några dagar om det blir ruskigt väder.
De gillar värme och har nu gott om sol när vi är inne i maj-månad.

Men som sagt , minst en liters kruka ( en mjölkkartong med några hål på botten och en fat under fungerar utmärkt)

Jag läste också så först men läste sen en gång till och det står att de först planterades (som frön antar jag) i små krukor och sedan omplanterades i tetrakartonger, så gissningsvis står de i 1L kartonger.

Helén
*Stintan*
Jag tror dom haft det alldeles för kallt. Visserligen har vi haft en del varma dagar men nätterna har ju inte varit särkilt varma. Att sätta ut små tomatplantor redan i april tycker jag är alldeles för tidigt även om det bara är på dagen.
Leonard91
Japp du har rätt HelénE. Jag sådde fröna i små krukor. Storleken på varje kruka är kanske 2x2cm och 6cm djupa och det är 6st krukor som sitter ihop i en rektangel.
Sedan planterade jag om dem i 1,5 liter tetrapack och det är sedan dess de har växt dåligt, så jag gissar också på kylan nu när ni säger det. Jag trodde att tomater klarade temp ner till 0 grader, men så är det kanske inte?

Planen var senare att sätta dem i 10liters-hinkar när de blivit ännu större, men det får bli nästa år istället.

Finns det någon chans i världen att jag kan få tomater i år på dessa plantor? eller ska jag slänga dem så att jag får plats med annat att så?
Crazy4Flowers
Tomater kan stanna upp när det blir för kallt och dom kan tjura på ett tag men dom kommer säkert igång igen bara det blir varmt o gosigt åt dom igen, men det kan dröja lite även när det har blivit varmt åt dom.

Har för mig att dom inte gillar temp under 15 grader.
Leonard91
Okej, det var bra att veta. Tack! =)

Nu har jag satt mina två överlevande plantor inomhus, hoppas att de tar sig! Det blåser verkligen fruktansvärt mycket här!
Om jag inte hinner få tomater innan hösten kan jag väl ta in dem inomhus?
Jordgubbe
Missade storleken på krukorna, men du bör ha minst något som motsvarar en 10 l hink och ännu bättre något som motsvarar en murarhink.

Viktigt att staka/binda upp tomaterna (annars är det lätt att de går av) samt att kolla väderleksrapporten då det blir varma dagar. Tomater kan dricka mycket vatten sådan dag och torkar de ut kan de också gå av.

Blåst är inte bara av ondo då det kan hjälpa till att pollinera tomaterna, men man ska helst ha dem i växthus eller på inglasad balkong så att man själv kan styra klimatet själv.

Är du orolig över tomaterna så kan det ju vara en ide att köpa några färdiga plantor och sätta i stora hinkar och staka/binda upp. Finns på handelsträdgårdar och plantmarknader.
Leonard91
Planen var ju som sagt att slutligen sätta dem i 10 litershinkar och efter midsommar gödsla med klippt gräs eller nässelvatten, som jag gjorde förra året med tomaterna. Skillnaden då var att jag hade tillgång till ett soligt uterum i söderläge.

Om de ska kunna stå ute på den här balkongen får de nog vara väldigt väl uppbundna, så det ska jag försöka göra så bra jag kan.

Jag är lite tveksam till tomater på min lilla balkong (2,8 kvadratmeter) eftersom att de tar upp mycket plats. Det var mer på skoj jag sådde tomater i år, så jag kommer nog inte köpa några nya plantor, men vi får se rolleyes.gif
Eva i Västerås
Om du vill ha tomater på en liten balkong så är det bäst med högväxande tomater som tjuvas. Dom blir mindre yviga.
Men i det blåsiga läge du beskriver kan det ju bli problem att binda upp dom.

Lycka till med ditt försök.
Jag tänker köpa en planta och sätta på min ÄNNU mindre balkong.
Leonard91
Det var antagligen kylan som gjorde att de inte växte. Sedan jag tog in plantorna inomhus har de sträckt upp sig lite och fått mer färg.
Jag delade med mig av plantorna när de var små och gav bland annat till en granne i lägenheten. Hennes planta har nu blivit stor och fin och den har fått stå inne nästan hela tiden, så det är nog där skillnaden ligger. Bra att veta i framtiden =)
Hoppas ändå att man ska kunna få någon tomat på de här små plantorna nu, vad tror ni?
HelénE
Hej!

Låt plantorna stå inne ett tag o friska på sig och ta enbart ut dem om det blir riktigt varmt, en stund i taget i början. Plantera dem sen i hinkarna när de vuxit till sig lite till och bind upp dem ordentligt när du ställer ut dem. Köp ordentliga blompinnar 2 meter höga stadig saker och sätt 2 i varje hink.

Du får säkert tomater i år även om det blir sent. Har de inte mognat innan höstfrosten kommer så ta in hela hinkarna eller så klipp av grenar med tomater och häng upp i soligt fönster så eftermognar de.

Tomater kan bli ganska stora men i en 10L hink så brukar de inte bli hur stora som helst, och tar du tjuvarna så kan du hålla plantan tämligen smal så de kommer säkert inte ta över hela balkongen.

Helén

Monica zon 1
Prövade för något år sedan köpa busktomater som planterades i amplar, perfekt på liten balkong. Förvisso bara små tomater typ körsbärstomater men känslan var värt mycket då jag innan varje måltid gick ut och plockade de tomater jag behövde.....
Som sagt ett tips till er med balkong/begränsad yta!

//MOnica
Leonard91
Nu har de genast satt igång att växa igen smile.gif De har växt ca. 3cm på 2 dygn nu!
HelénE
Härligt, då sätter de säkert fart nu.

En god idé till nästa år, eftersom du har det blåsigt, är att sätta Busktomat Totem. Den blir inte hög och är robust i konstruktionen och klarar därför en del vind och passar bra i krukor. Tomaterna blir nästan som vanliga tomater, något mindre.

Helén
duo2010
CITAT (Leonard91 @ 24-05-2011, 23:14) *
Jag sådde fröer (Stupice och Tigerella) den 25e mars i våras och de växte på bra fram till första omplanteringen. Jag sådde dem i P-jord i väldigt små krukor och planterade om den när hjärtbladen slått ut (höjd: ca 4cm) i tetrapack med ny P-jord, den 24 april. Då hade jag dem utomhus under dagtid och tog in dem på kvällen, vissa dagar glömde jag dem kanske ute lite för länge på kvällen men de stod aldrig ute HELA kvällen iaf. De utvecklade ytterliggare ett bladpar men stannade sedan i växten och har inte växt någonting sedan dess. Sedan 1-2 vecka tillbaka står de utomhus dygnet runt och 8 av 10 tomatplantor har knäckts i vinden sad.gif
Jag bor i zon 2 (tror det i varje fall) i Göteborg på en balkong i västerläge.

Någon som har en aning om vad som gått snett med min första sådd av tomat så att jag kan göra rätt nästa år?

Hej Leonard
synd att jag inte var inne förra veckan och såg ditt inlägg för jag antar att du slängt de knäckta annars hade du kunnat sätta topparna i vatten o efter ca 10 dgr fått fina rötter på "sticklingarna" som man sen kan plantera. Även de knäckta plantorna kan få nya skott och börja om men blir naturligtvis inte så stora o fina som tänkt mer åt buskhållet s a s men ngr tomater kan man allt hinna få! Men hu vad det blåser i Götet, mina Tigerella har inte varit utomhus förrän denna veckan och står i skuggan minst en vecka innan jag sätter ut dem i stora krukor. Lite blåst gör inget det härdar plantornas cellväggar men det skall vara ljumma fläktar och inte direkt sol! Ingen ide att sätta ut tomater förrän i juni i Göteborg det är för kallt.
Hälsningar
Gunilla
lovwal
CITAT (Leonard91 @ 25-05-2011, 12:09) *
Jag är lite tveksam till tomater på min lilla balkong (2,8 kvadratmeter) eftersom att de tar upp mycket plats. Det var mer på skoj jag sådde tomater i år, så jag kommer nog inte köpa några nya plantor, men vi får se rolleyes.gif

Tomater på balkong går utmärkt! Jag har både små busktomater och två desto större, green zebra. Kruxet för mig har varit att ställa tomaterna där de inte är i vägen, och att klippa av grenar som skjuter ut åt, enligt mig, fel håll. Det är viktigt att stötta och binda upp tomaterna noga eftersom det kan blåsa frisk på balkongen.

Mina tomater samsas med ytterligare växter på min ej inglasade balkong, zon 2. Edit: ytan är 3 kvm.
Leonard91
Jag har kvar 1 planta Stupice och 1 planta Tigerella, sedan fick jag även 2 nya plantor av en kompis idag smile.gif 1 Super Sweet 100 och 1 Black Sweet. Så nu kommer det verkligen bli trångt på balkongen tongue.gif Haha, jag får helt enkelt prioritera bort annat wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon