Hur kallt klarar tomatplantor och chiliplantor? På chiliplantan (apache) står det att den ska stå i växthus eller i uterum, men betyder det att den aldrig kan stå ute? Tomatplantorna är sådana som ska klara att stå ute vid en skyddad vägg, men frågan är hur kallt. Jag har söderbalkong i Lund och just nu är det inte så varmt ute.
Det är ju lite kyligt/blåsigt nu men sen då det blir "sommar" ska ju en söderbalkong i den zonen vara helt ok... Ska själv ha ute mina (platsbrist) senare mot södervägg o lä.
Platinum
25-05-2011, 20:40
Tomater som avhärdats enligt normens alla regler överlever så länge det inte är under noll, däremot så stannar tillväxten av om temperaturen faller under tio grader. Samma sak gäller för många chilis (inte alla), däremot behövs högre temperatur än för tomater för synbar tillväxt.
Det är åtminstone min erfarenhet. Jag odlar tomater i kallväxthus och tomaterna flyttar ut i början på maj, chili odlar jag på friland och utplantering sker mitten-slutet på maj och om risk för frost dyker upp så täcker jag dem med fiberduk. (Tillägg: Jag odlar i Gästrikland).
Tack för svar!
Kan du inte berätta om avhärdning enligt konsten regler?

Jag köpte ju plantorna i en trädgårdsbutik för några dagar sen så de är redan ca 2-3 dm höga. Tror du att de avhärdat dem på affären? Och om de inte är avhärdade, hur kallt klarar de då?
Larsrune
26-05-2011, 11:38
CITAT (Platinum @ 25-05-2011, 21:40)

Tomater som avhärdats enligt normens alla regler överlever så länge det inte är under noll, däremot så stannar tillväxten av om temperaturen faller under tio grader.
Kommer tillväxten igång när det blir varmare igen? Jag planterade ut ett några Wilma vid påsk (zon 1) och tomaterna ser fina ut men plantorna har inte växt något de sinaste veckorna då det varit runt 10 grader varmt och regn.
Jag har tomater på friland sedan ett par veckor och de växer bra. Efter att ha avhärdat dem noga, d.v.s. haft dem ute på dagarna under väv eller i skuggan och i växthuset på natten, så planterade jag dem i marken och skyddade dem med väv de första dagarna. I dag tog jag av väven eftersom det var molnigt.
Jag tror nog att du kan ha dina tomater på balkongen om du först avhärdar dem noga i 4-7 dagar. Under avhärdningen bör du skydda dem mot sol och vind.
Tomater kan stanna i växten om det blir kallare än 10 grader en längre tid. Mina växer bra, trots att det varit 8 grader på nätterna och dagtid blir det varmare 12-18 grader.
Gick genast ut på balkongen och tog bort plantorna från solen. Nu får de stå lite mer skuggigt. Man tror ju att ju mer sol desto bättre, men så är det tydligen inte då.

Det är svårt det här med odling...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.