Jordgubbe
Behöver råd och tips hur jag tar hand om ett skärsår på bästa sätt. Varit så nestämd sedan det hände och haft svårt att tita på det. Känns bäst med plåster på men orolig hur det kommer att läka ihop, hur lång tid det kommer att ta och eventuella ärr och dubbelkänningar/nedsatt känsel.

Det hände för exakt två veckor sedan, skulle ta bort foten till en platt-tv som hade ett dåligt fäste av snäppmodell. Fanns ingen information alls med TV:n om det var för permanent fäste eller hur det skulle tas bort (eventuell liten varning).

Jag fick loss foten till slut men såg efteråt att jag hade skärt mig. Har varit i kontakt med företaget som sålde TV:n och de har lovat att titta på det och återkomma men har ej skett.

Skar mig i vänster pekfinger, precis där nageln börjar och en bit in, precis bakom nageln. Blev som ett djupt v. Lät en tjej på ett apotek titta på det och hon sade att det kommer att läka fint. Sparade all vävnad, ser bra ut nu men rött, verkar som det är lite svårt att läka bakom nageln men där tror jag det komme bildas ny hud.

Har plåster på lite löst nu, vilket känns bra och byter när det börjar kännas ofräscht. Köpte även Aloe Vera planta i Söndags som jag klippt av små bitar av och strukit på. Det är rött och ömt, men finns känsel kvar. Antar att det är en del av kroppens läkningsprocess. Försöker även boosta kroppen genom att äta bra och vitaminrik mat.

Gissar att det är 50% oro hur det kommer läka och 50% frustruation att ett företag låtsas bry sig men sedan inte hör av sig. Har även varit i kontakt med en del andra myndigheter som säger att tillverkaren är skyldig att skicka med den typen av information men verkar "tandlösa".

Väntar också på besked om sommarjobb utomhus, men känner mig orolig för om jag tackar ja hur det skulle gå och hur jag skulle sköta om mitt skärsår på bästa sätt. Skulle jag tacka nej skulle det ju bli förlorad arbetsinkomst.
malcolm
Lita på apotekstjejen, det kommer att läka fint och inte skall du tacka nej till sommarjobbet pga. skadan. Jag trampade på en lie en sommar och det läkte ihop det med. Undvik att pilla på såret och det blir inte bättre av sårsalvor och dylikt.
Gossen Ruda
Vid skärsår är det viktigt att såret rengörs ordentlig för de kan vara djupa och där kan varbakterier trivas. Det finns knappast några bakterier på TV:n men säkert på huden. Sedan brukar även stora sår läka utan problem och behöver inte sys. Jag har opererat ett nageltrång och då skär man upp skinnet över nagelroten och skär även bort en bit av själva nagelroten så att inväxningen av kanten upphör. Det läkte fint utan stygn och efterlämnade bara ett minimalt ärr. Skydda såret mot smuts så blir allt bra.
KRT
Det viktiga är att hålla det rent och torrt!
Inga salvor eller krämer, varje gång du pillar finns risken att du för dit bakterier som kan orsaka infektion!!!!

Är du orolig att det är infekterat - badda med klorhexidinlösning någon-några gånger per dag. Ett luftigt plåster eller bandage är bra, glöm bara inte att tvätta händerna innan du byter.

Skärsår brukar läka ganska snabbt och bra (jämfört med sår som har stor "yta"), det viktiga är bara att hålla det rent (ofta sköljer blodflödet ganska rent) och ge det tid (inte klia, pilla eller trycka).

Om du är säker på att det inte är infekterat är Compeedplåster superbra, sår brukar läka riktigt fort under ett sådant plåster, men man måste vara säker på att det inte är infekterat eftersom det snabbt kan bli äckligt då smile.gif

Huggorm
Jag brukar rekommendera att inte använda plåster, jag tycker det utvecklas och läker mycket bättre utan. Då får det torka upp, och det tror jag gör gott. Och jag har mycket erfarenhet, jag skär mig i princip varje gång jag tar i ett vasst föremål rolleyes.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 25-05-2011, 17:50) *
Jag brukar rekommendera att inte använda plåster, jag tycker det utvecklas och läker mycket bättre utan. Då får det torka upp, och det tror jag gör gott. Och jag har mycket erfarenhet, jag skär mig i princip varje gång jag tar i ett vasst föremål rolleyes.gif

Du har delvis rätt, däremot kan ett sår ta längre tid att läka om sårkanterna torkar och såret därmed glipar. Det bästa, men sällan möjligt, är att tejpa ihop såret och försöka få ytorna att växa ihop igen...
merlin68
Ta bort plåstret på natten så såret luftas så läker det snabbare. Svullnar fingret upp så bums till husläkaren.
kerstin z5-6
Tvätta händerna, pilla inte ,håll såret rent och luftigt dvs utan plåster så mkt som möjligt.Det är snart läkt.
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 25-05-2011, 19:20) *
Ta bort plåstret på natten så såret luftas så läker det snabbare. Svullnar fingret upp så bums till husläkaren.

Blir det inflammerat kan man förstås gå till husläkaren, men man kan också se vart det ser gulast ut och peta hål med en (ren) kniv. Får man pressat ut varet brukar det komma sig.

Jag sågade mig i benet en gång, och var inne och fick det hopsytt. Några dagar senare svullnade det upp och såg bedrövligt ut. Jag skar upp stygnen och petade väck en massa gegga och var, och hittade ett antal små trådbitar som läkaren missat vid rengöringen. De var ju inte stora, de hade samma längd som en sågkedja är bred, men de var fluoriserande orange så de borde ha synts. Hur som helst lät jag det vara ifred efter att skräpet var borta, och så fick det läka ihop som det var. Det blev ju inget vackert ärr, men det läkte perfekt när det väl var rent rolleyes.gif
Platinum
Tvätta rent med alsolsprit och sen på med ett honungsplåster, så kan du använda händerna i lugn och ro. Honungsplåster funkar finfint på tunna små skärsår och skyndar på läkningen i mitt tycke.
KRT
CITAT (Huggorm @ 25-05-2011, 20:15) *
Jag sågade mig i benet en gång, och var inne och fick det hopsytt. Några dagar senare svullnade det upp och såg bedrövligt ut. Jag skar upp stygnen och petade väck en massa gegga och var, och hittade ett antal små trådbitar som läkaren missat vid rengöringen. De var ju inte stora, de hade samma längd som en sågkedja är bred, men de var fluoriserande orange så de borde ha synts. Hur som helst lät jag det vara ifred efter att skräpet var borta, och så fick det läka ihop som det var. Det blev ju inget vackert ärr, men det läkte perfekt när det väl var rent rolleyes.gif

Vilket är orsaken till att man ska ha kevlarbyxor när man använder motorsåg smile.gif

Skämt åsido, ett jack efter en motorsåg är en helt annan sak än ett enkelt skärsår - kedjan trasar sönder vävnaden rejält! Rena skärsår brukar läka ganska snabbt o bra, har man inte sett npgon infektion inom några dagar är det ingen större risk att det blir det heller. Viktigt att vara uppmärksam på är tecken på inflammation; rodnad, svullnad och ömhet.
*Stintan*
Borde inte ett skärsår i ett finger vara i stort sett läkt eftger 14 dagar?
Platinum
CITAT (*Stintan* @ 25-05-2011, 22:17) *
Borde inte ett skärsår i ett finger vara i stort sett läkt eftger 14 dagar?

Beror som på vart såret är det, vid nagelbanden tar det längre tid än mitt på fingret vill jag påstå. Själv tror ju jag det beror på att fingertopparna utsätts för mer smuts än resten av handen, men jag kan ju ha fel.
Jordgubbe
Lite uppdatering: Upptäckte i veckan att på ytan där jag skar mig så hade det blivit hårt som en sårskorpa.

Så jag provade att ha på lite aloe vera för att mjuka upp och lindra stelheten i fingret (skar mig precis bakom nageln, men inte i nagelbandet).

Idag när jag skulle rengöra såret så lossnade skorpan (vilket var konstigt eftersom det inte skurit runt). Dock så såg jag under att det inte var så djupt och såg bra ut. Förmodligen kommer det att skapas ny hud. Behåll skorpan på och satte på ett bandage. Det känns som det varit mycket tankar och funderingar den sista tiden men nu känns det om om jag måste uppsöka en vårdcentral.

Någon här kanske haft en liknande erfarenhet ?. Jag har även läst lite grand om ärr-krämer som kan minska risken för sk hypertrofiska ärr och göra ärr lite finare.
Dock kräver de att huden har läkt ihop först.
*Stintan*
När skorpan lossnar så har ju såret läkt, om du inte pillar bort den i förväg förståss men vid det här laget så borde ditt sår var läkt.
fvd
Min mamma lade alltid ett groblad under plåstret när någon skadat sig. Det har jag fortsatt med och såret blir rent och vitt liksom .Det fungerar alltid även om man har ett varigt sår.
Samsara
CITAT (Jordgubbe @ 25-05-2011, 11:23) *
Behöver råd och tips hur jag tar hand om ett skärsår på bästa sätt. Varit så nestämd sedan det hände och haft svårt att tita på det. Känns bäst med plåster på men orolig hur det kommer att läka ihop, hur lång tid det kommer att ta och eventuella ärr och dubbelkänningar/nedsatt känsel.

Det hände för exakt två veckor sedan, skulle ta bort foten till en platt-tv som hade ett dåligt fäste av snäppmodell. Fanns ingen information alls med TV:n om det var för permanent fäste eller hur det skulle tas bort (eventuell liten varning).

Jag fick loss foten till slut men såg efteråt att jag hade skärt mig. Har varit i kontakt med företaget som sålde TV:n och de har lovat att titta på det och återkomma men har ej skett.

Skar mig i vänster pekfinger, precis där nageln börjar och en bit in, precis bakom nageln. Blev som ett djupt v. Lät en tjej på ett apotek titta på det och hon sade att det kommer att läka fint. Sparade all vävnad, ser bra ut nu men rött, verkar som det är lite svårt att läka bakom nageln men där tror jag det komme bildas ny hud.

Har plåster på lite löst nu, vilket känns bra och byter när det börjar kännas ofräscht. Köpte även Aloe Vera planta i Söndags som jag klippt av små bitar av och strukit på. Det är rött och ömt, men finns känsel kvar. Antar att det är en del av kroppens läkningsprocess. Försöker även boosta kroppen genom att äta bra och vitaminrik mat.

Gissar att det är 50% oro hur det kommer läka och 50% frustruation att ett företag låtsas bry sig men sedan inte hör av sig. Har även varit i kontakt med en del andra myndigheter som säger att tillverkaren är skyldig att skicka med den typen av information men verkar "tandlösa".

Väntar också på besked om sommarjobb utomhus, men känner mig orolig för om jag tackar ja hur det skulle gå och hur jag skulle sköta om mitt skärsår på bästa sätt. Skulle jag tacka nej skulle det ju bli förlorad arbetsinkomst.

Jag skar mig svårt för någon vecka sen och jag jobbar på plantskola. Skaffa ett bra bandage och plasthandske om du ska jobba med smuts eller vatten, ingen fara alls bara du luftar handen så ofta det går. Det blir många plasthandskar under en dag men man måste ju jobba.

Sitter du och pillar bort sårskorpan så kommer du få ett ärr så låt den sitta tills den ramlar av. Den skyddar trots allt såret från bakterier.
*Stintan*
TS fick skärsåret den 11 maj och idag är det den 12 juni! Det tar normalt inte 5 veckor för ett skärsår att läka.
Samsara
Mitt skärsår har inte heller läkt ihop än och detta hände runt april/maj. Skärsår tar lång tid speciellt om det har varit djupt för det är många "lager" som ska läka och det tar tid. Men är man orolig så kontaktar man en vårdcentral.
*Stintan*
CITAT (Samsara @ 12-06-2011, 23:35) *
Mitt skärsår har inte heller läkt ihop än och detta hände runt april/maj. Skärsår tar lång tid speciellt om det har varit djupt för det är många "lager" som ska läka och det tar tid. Men är man orolig så kontaktar man en vårdcentral.

Tyckte att du skrev att du skar dig för någon vecka sedan confused.gif

Jag har haft väldigt mycket skärsår på händerna men aldrig något som tagit så lång tid, inte ens när det sytts. Självklart kontaktar man vårdcentral om man är orolig.
malcolm
CITAT (Jordgubbe @ 12-06-2011, 22:12) *
Någon här kanske haft en liknande erfarenhet ?. Jag har även läst lite grand om ärr-krämer som kan minska risken för sk hypertrofiska ärr och göra ärr lite finare.
Dock kräver de att huden har läkt ihop först.

Jag har haft otaliga sår som jag åsamkat mig både på jobbet och hemma och för det mesta brukar man inte behöva göra någonting, kroppen har en otrolig förmåga att läka sig själv. Det enda är väl att så gott det går se till att skydda skadan från den värsta smutsen och som jag sa tidigare så skall man inte hålla på och pilla med såret, vill man skölja rent skall man göra det med saltösning som finns på apoteket och då menar jag skölja och inte hålla på och dutta med kompresser ed.
Samsara
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 23:47) *
Tyckte att du skrev att du skar dig för någon vecka sedan confused.gif

Jag har haft väldigt mycket skärsår på händerna men aldrig något som tagit så lång tid, inte ens när det sytts. Självklart kontaktar man vårdcentral om man är orolig.

Jag såg att jag skrivit fel efter att jag hade postat det.
Jordgubbe
Var till vårdcentral idag och fick såret ordentligt tvättat, de tyckte att det såg bra
ut och sa att jag inte kunnat ta hand om det på bättre sätt.

Nu ser det mer ut som en brännblåsa fast i samma färg som huden, glansigt och utan fingeravtrycksmönster. Skarven syns men i samma nivå som huden så håller det sig där (inte svullnar upp/hårdnar) kommer det nog synas minimalt när huden bildar nytt lager med "fingertrycksmönster" igen.

Smärtan kvar givetvis men får huden bättre kontakt nu så är ju förutsättningarna för läkning bättre och det kommer kanske kännas lite lättare. Inget plåster på, och försöker ta det lugnt med rörelser. Tänkte boosta igen med bra mat. Smörja på med lite aloe vera gel eller någon bra kallpressad olja om det blir för torrt men framförallt se till att det är rent.

Jag vet att en del kanske tycker att man överreagerar, men ibland behöver man råd och stöd från andra. Jag lever ganska ensam och har svårt att prata om personliga problen och bekymmer, men jag vet att det hjälper att göra det och kan få en att se saker på ett annat sätt.
Myosotis
CITAT (Jordgubbe @ 13-06-2011, 20:50) *
...en del kanske tycker att man överreagerar...

Bry dig inte om dem i så fall. Klart du ska fråga om du undrar. Jag tycker också att det har läkt långsamt så det är inte konstigt att du blev fundersam, skönt att de på vårdcentralen sa att allt var bra!
Motti
Ett skärsår i fingret ska inte vara några problem vid den här tiden på året ,jag har fått lära mig att koksalt är bra det kan man koka själv i msk salt till en halv liter vatten.Att skära sig i augusti mitt i röttmånaden kan vara värre då kan det bli dökött i såret osv.Jag skar mig på ett kaffelock när jag var tio år och vägrade åka till docktorn men sedan högg jag av pekfingertoppen med en yxa så då var det ju bara att åka till Vårdcentralen och bli sydd men såret från kaffelocket hade det blivit dökött i så det fick de skrapa ur :(Tror inte du får några problem med ditt finger om inte såret är väldigt djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon