Full version: Snylthumlor
Gossen Ruda
Alla vet ju att det finns nyttiga humlor osm pollinerar blommor och är allmänt trevliga. Inte fullt så många känner dock till snylthumlorna. Det finns ca 10 arter i Sverige mot 30 mer sociala arter. Alla har de samma taktik. De kommer fram senare på året, ungefär vid denna tiden, men gör sig ingen brådska. De lullar omkring och suger i sig nektar, gärna på maskrosor. Man lär sig snabbt att känna igen dem på beteendet. Det är bara honor. När deras värdart, varje snylthumleart snyltar bara på en specifik värdart, har byggt upp en samhälle slår de till. Honan närmar sig försiktigt och håller sig först i utkanten för att bli accepterad och få samma lukt som övriga i boet. Sen slår hon till till, dödar den ursprungliga honan eller jagar iväg henne. Sen dödar och ofta även äter upp alla ägg och larver som ursprungshonan lagt. Så producerar hon snabbt en massa egna ägg som arbetarna snällt sköter om, de fattar eller bryr sig inte om vad som hänt. Ibland stannar honan kvar ett tag eller så ger hon sig iväg för att leta upp ett nytt samhälle att ta över. Inga snälla djur men inte ovanligt i naturen som inte är så idyllisk som vissa tror. När snyltarens ungar lämnat boet dör samhället bort, det finns inget att göra. Man kan ofta se många snylthumlehanar i blommer på sensommaren-förhösten där de bara dräller i blommorna och väntar på någon hona att befrukta. Som vanligt bland humlor finns det dock mest hanar så de flesta har inget att göra. Hanarna dör före vintern men de befruktade honorna övervintrar för att komma fram nästa vår. Så här ser många snylthumlor ut:

4 arter ser ut så här, någon ytterligare har röd rumpa, en annan har gula teckningar på rumpan isället. En är helsvart med röd rumpa. Det gula är inte klargult utan mer smutsgult. Jag har intresserat mig lite för snyltarna för jag har haft många hanar vid sommarstugan i ett par år men inte noterat någon hona. De finns, eller åtminstone fanns i år. Förra helgen när jag lärt mig känna igen dem fångade jag 12 st av de tre arter som finns hos mig. I helgen exploderade mängden. På fredagen 18 st, på lördagen 25 st och på söndagen ytterligare 13 st. 68 st på 2 helger! Ännu märkligare är det för att min sommarstuga ligger lite avlägset så hur jag kunde ha så många är underligt. Troligen hade det funnits snyltade bon i närheten och honorna har inte flugit så långt innan övervintringen.

Normalt brukar jag vara mycket restriktiv med att ta humlehonor på våren för att inte skada de växande samhällena men här har jag inga såna skrupler. Inte för att jag vanligtvis direkt brukar gripa in i naturens skeenden men här kan det ju faktiskt vara befogat. Skulle alla dessa snyltare fått verka hade det nog inte blivit ett enda normalt fungerande humlesamhälle i närheten. Min svägerska undrade lite över fångandet och frågade om inte även snylthumlorna hade någon funktion att fylla. Jag har funderat på frågan men kommit fram till att svaret är nej. De har hittat en nisch att vara på men gör absolut ingen nytta utan bara skada. De har helt enkelt sluppit ut ur Pandoras ask. Ingen skulle sakna dem om de försvann.
Myosotis
Mycket intressant. Har undrat om de finns här också, jag kanske får gå ut och fota humlor någon dag?

Det finns många arter som inte fyller någon funktion, t.ex. människan. Vi skulle säkert kunna utrota alla arter utom 3 (Kossor, gräs och nedbrytande bakterier eller så) och det skulle kunna bli en jämvikt. Man skulle kunna utplåna allt liv också, universum bryr sig inte. Jag tycker inte att man ska värna om en art därför att den gör nytta för människan, inte heller därför att den skulle kunna göra nytta för människan på ett sätt som vi inte har upptäckt än, utan helt enkelt av etiska skäl. Vi kan, och alltså bör vi göra det.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 25-05-2011, 12:31) *
Mycket intressant. Har undrat om de finns här också, jag kanske får gå ut och fota humlor någon dag?

Det finns många arter som inte fyller någon funktion, t.ex. människan. Vi skulle säkert kunna utrota alla arter utom 3 (Kossor, gräs och nedbrytande bakterier eller så) och det skulle kunna bli en jämvikt. Man skulle kunna utplåna allt liv också, universum bryr sig inte. Jag tycker inte att man ska värna om en art därför att den gör nytta för människan, inte heller därför att den skulle kunna göra nytta för människan på ett sätt som vi inte har upptäckt än, utan helt enkelt av etiska skäl. Vi kan, och alltså bör vi göra det.

Nja, snylthumlorna gör ingen nytta för någon. Det är främst till men för humlorna själva, för människan är de närmast en liten positiv sak eftersom vi har ytterligare arter att insamla. rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2011, 12:34) *
Nja, snylthumlorna gör ingen nytta för någon.

Nej, du sa det och jag höll med (inte för att jag kan bedöma det men jag tror dig). Ändå inget skäl att utrota dem.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 25-05-2011, 12:40) *
Nej, du sa det och jag höll med (inte för att jag kan bedöma det men jag tror dig). Ändå inget skäl att utrota dem.

Utrotning av ett starkt ord, säg lokal decimering. Men det var inte huvudorsak till min fångst, jag ville mer veta hur många det fanns. Jag har ingen kunskap och utrustning för humlemärkning.
Biggan_
...men dom är väl till nytta med pollineringen!
Gossen Ruda
CITAT (Biggan_ @ 25-05-2011, 12:45) *
...men dom är väl till nytta med pollineringen!

Jo men inget som inte kan ersättas med en större population av mer sociala humlor. Eftersom de är trögare än vanliga humlor blir det dessutom sämre korspollinering.
Biggan_
Ok, men då kan dom vara till nytta som mat till andra djur.
Gossen Ruda
Tror den här diskussionen kan hålla på i evighet så jag stannar här. Humlor är fö inte speciellt attraktiva på matmarknaden.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2011, 13:22) *
Tror den här diskussionen kan hålla på i evighet...

Ja, så är det nog och det är en av anledningarna till att jag tycker det är onödigt att desperat leta argument för att låta en art leva. Hittar man inga argument så får den utrotas! Då är det väl mycket bättre att göra vad man kan för att bevara den, bara för mångfaldens skull.

Att du decimerar lokalt kan ju inte spela någon större roll och det har inget med den grundläggande frågan att göra.
amaira
Jag är mest fascinerad över att du Ruda, anser dig ha så stora och breda kunskaper om alltings varande, att du kan bestämma det. smile.gif

En enda liten människa, Som vet exakt hur allt bör vara. Det vet jag också! Jag vet, att om jorden smäller i luften och utplånas (vilket den dessutom lär göra om ett antal miljarder år) så gör det ingen skillnad i universum. Så varför bråka om en liten humla ... Varför bråka om någonting över huvud taget?

Bunta ihop dem och slå ihjäl dem! biggrin.gif Det är så trevligt.

Å andra sidan tror jag, att du Ruda skriver såna här inlägg ibland, bara för att få lite fart här på forumet. (Det hoppas jag i alla fall, för jag kan inte se behovet av att "korkade människor" ska finnas tongue.gif )

Lite mer allvarligt: Vem av alla jordens människor ska vi ge förtroendet att avgöra vad och vem som är viktig här på jorden? Ska vi rösta på Ruda? kompiskram.gif
Gossen Ruda
Du överdriver. Mitt stekelsamlande har inte det primära syftet att decimera bestånden på utvalda ställen men ibland får det den effekten. I just detta speciella fall skulle om jag inte ingripit med mitt samlande nästa vår och sommar blivit en tyst vår utan humlesurr. Även snylthumlorna hade drabbats och fått emigrera till andra ställen. Sen kunde långsamt humlebestånden byggts upp från andra håll. Tills snyltarna hittat hit igen. Naturen omtalade jämvikt är en synnerligen dynamisk historia och kan bara kallas för en jämvikt om man ser till många år och stora områden.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2011, 21:47) *
Du överdriver.

En smula. wink.gif
Gossen Ruda
Jag tror att Odla inte är moget för fler anekdoter från amatörentomologens vardag så det blir knappast mer.
Myosotis
duh.gif Nu är du dum och orättvis. Jag har som du vet stor respekt för din kunskap och läser med stort intresse vad du har att säga. Det är en intressant tråd och det blev en intressant diskussion (tycker jag). Det är synd om du inte tål att det blir en diskussion. Ingen har ifrågasatt dina kunskaper. Det du säger om jämvikten och ditt ingrepp i den är helt rätt, det enda man kan ha synpunkter på är den etiska aspekten och den har jag inte ens nämnt. Amaira har rätt när hon säger att vi inte vet allt, och det vet väl du också att det kommer fram nytt hela tiden som ingen har tänkt på, som det ganska nyligen upptäckta samspelet mellan fågelpopulationer och deras parasiter. Världen blir mycket roligare om man är öppen för ny kunskap och nya idéer.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2011, 07:57) *
Jag tror att Odla inte är moget för fler anekdoter från amatörentomologens vardag så det blir knappast mer.

Jaja, jag tar tillbaka det jag sa. Det är möjligt att du har rätt denna gång. Men jag har också poänger i det jag skriver. Och så jag blir lite trött på ditt alltid lika snabba agerande att ta till gifter i alla sammanhang, därav detta svar här. Hade läst ett "gift-inlägg" av dig precis innan jag läste detta, sorry att det påverkade.

Till dig Ruda: wub.gif wub.gif - fast andra åsikter ibland, samt förskräckligt "frispråklig".

Det finns ett talesätt som heter att det tar 2 år för människan att lära sig tala och 50 år att lära sig tiga. Jag har tyvärr inte lärt mig tiga trots att 50-års-strecket är väl passerat. Man får hoppas på framtiden! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon