När jag flyttar ut växterna brukar jag täcka med flera lager av fiberduk som jag sen tar av ett lager i taget under ca 1.5 vecka. Det är så jobbigt när det blåser med dessa lager.
Är det tillräckligt det med 1 lager fiberduk under 1 vecka och sen plockar man bort det ?
Jag förstår att det beror på vädret men om vi säger att det är sol hela veckan.
Alexander-VG-zon3
25-05-2011, 19:00
det beror ju på också på vad det är för typ av växter och om det är frösådder eller ej.
för riktigt känsliga växter tar jag flera lager som tas veck under en längre period och kanske också någon vecka i skugga men utan duk och sedan sol och vind. mindre känsliga växter ställs bara i skuggan i ca 1vecka och därefter sol/vind. växter som inte är känsliga alls eller återhämtar sig snabbt ställs direkt ut i vind och sol.
Det här gäller i första hand frösådderna.
Övervintrade större plantor och pelargoner ställer jag ut mulna dagar och sen i skugga om det är stark sol - det fungerar bra.
Frösådderna är ju ganska känsliga så jag får väl köra med lager på lger som jag gjort förut. Tänkte få slippa det i år men vad gör man inte för sina små plantor.
Tack Flaxss för ditt svar.
Nu har all fiberduk åkt av. Det var faktiskt ruskvädret som fixade det. men förutom dahliorna får nu sommarplantorna klaras sig utan skydd. Men odlingszon påverkar ju när man vågar låta plantorna vara helt utan skydd. Men stenarna som ju avger värme under natten låter jag ligga kvar ett tag till mellan plantorna.
Jag bor i zon 5 så det dröjer innan jag vågar vara utan fiberduk.
Jag funder över om plantorna klarar sig med bara 1 lager fiberduk mot solen.
Om det blir minusgrader en natt - räcker då 1 lager fiberduk ?
Mot solen räcker säkerligen ett lager fiberduk. Mina plantor har i alla fall inte tagit skada. Men när jag hade flera minusgrader en natt så tog jag helt enkelt lakan och lade över fiberduken. Tyckte det var enklast. Så länge plantorna står i krukor så ställer jag dom intill en stengrund och då klarar dom sig med ett lager fiberduk över om det inte blir alltför många minusgrader. Men jag misstänker jag bor i zon 3 och det gör det lättare att hålla kylan stången.
Överbölingen
26-05-2011, 21:42
Allt jag skolat om (perenner) Förodlade under snön och grodda i växthuset utan tillägsvärme men med 200 liter vatten som värmeackumulator har jag satt ut på norrväggen av växthuset allt eftersom jag skolat om dem. annuellertar jag ut först runt midsommar. Även dahlior och annat ut och in elände. Bortsett från en viss floristisk skönhet så kan jag inte begripa varför jag skall böka med sånt som inte hör hemma i mitt klimat. Perenner och zonknäckeri är något helt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.