moasmormor
Hej
Mitt körsbärsträd, Gårdebo, som jag köpte förra sommaren har kommit med blad men nu har de börjat torka in högst upp i varje gren. Vad kan vara orsaken till detta? Är det vanligt på nya träd? Den är planterad på gammal åker. Är den känslig för vad det är för jord. Vi har nog vanlig Upplandslera. Men det är fullt med daggmaskar som verkar trivas i det. Och det är vanlig trädgårdsjord som är ilagd i hålet med trädet.
Tacksam för förslag
Lis-Beth
HelénE
Det är kanske för torrt?
Trots att det regnat en del sista tiden är det fortfarande mycket torrt i backen och ett träd som planterades förra sommaren har inte hunnit etablera så stort rotsystem och kan därför behöva vattnas.

Pröva att vattna rejält, och då menar jag ordentligt. Vattna marken i lite större omkrets än kronans omkrets för rötterna går ungefär ut lika brett som kronan (som säkert inte hunnit bli så stor än.

Helén
Huggorm
Lera är inte optimalt för körsbärsträd, du får vara försiktig vid vattning så inte vattnet blir stående i gropen. Om man får sådana symptom för ruttnande rötter vet jag dock inte.
Shabbadang
CITAT (Huggorm @ 25-05-2011, 17:40) *
Lera är inte optimalt för körsbärsträd, du får vara försiktig vid vattning så inte vattnet blir stående i gropen. Om man får sådana symptom för ruttnande rötter vet jag dock inte.

Sant. För körsbär är stenblandad, lättare jord bäst. De gillar verkligen inte våta leror. Vad man kan göra är att plantera trädet i eller ovan en slänt så att man får naturlig dränering. Åtminstone bör man sätta trädet på en höjd och inte i en svacka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon