Full version: Mors dag
mojan
Ska till mors grav i morgon. Ska plantera någon blommande växt i en ganska låg kruka. (På graven finns redan penséer i en kruka, de brukar hålla sig till hösten.)
-Det måste vara till en kruka, det finns ingen jord framför att plantera i.
-Det måste vara något som inte kräver ständig tillsyn eftersom jag bor rätt långt bort.

Tacksam för förslag! wub.gif
Rihane
Stjärnöga
Satte en vit sådan vid min mors minneslund förra veckan.
mojan
Vilken bra ide. Hade inte alls tänkt på denna ganska nya blomma. Tack, Rihane!
zaaritha
Snötörel! Sköter sej själv!
sqrulan
Jag är ju lite emot detta med gravar och planteringar så jag sätter ingenting! innocent.gif

mamamaggan
Klarar de blommor som ni förelagit frost ? Kan ju bli frost ett tag till .

Har problem med vad jag ska ha på min föräldrars grav . Mamma hade bestämda åsikter om penséer , det fick jag lova att aldrig sätta på graven . Den här tiden blir det buketter men jag skulle gärna vilja ha någor som står sig längre.
Rihane
Stjärnöga är tålig. Skaffade en i början på maj första året jag hade balkong och den blommade på i evighet.
Varför köper du inte en perenn om du har svårt att hitta en sommarblomma som passar?

En annan fin blomma som klarar sig ännu bättre och blommar länge är gyllenlack. Det går att hitta exemplar som är mer diskreta i färgerna.
Har en som är syrenlila och lite aprikos i toppblommorna. Kan vara lite sent på säsongen att få tag på någon.
En annan blomma som kallas kapaster eller felicia har klarat några minusgrader redan. Skaffade den för att den påstods blomma hela sommaren. Har inte haft den så länge än att jag kollat det själv.
Själv tycker jag att lejongap är robusta och blommar på länge. Tyvärr tror jag att man ska sköta den genom att ta bort blomknoppar.
Snötörel som Zaaritha föreslog klarar sig fint utan ansning minns inte hur den klarar frost.
En annan växt som jag höll på att glömma är strandkrassling. Tycker den tål mycket, blommar på långt in på hösten och sköter sig själv utan ansning.
mamamaggan
TACK ! Där fick jag bra tips.

mamamaggan
Tänkte jag skulle rapportera att det blev två stycken alunrot med röda blommor och så några bacopa runt om .

Alunroten hoppas jag ska etablera sig så den verkligen blir perenn men bacopan får jag ersätta nästa år. Min bästa kompis som har sina föräldrar på samma kyrkogård gör likadant , hon tyckte också det var en bra idé med perenner .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon